چرا در ماشین ظرفشویی نمک می‌ریزیم؟

چرا در ماشین ظرفشویی نمک می‌ریزیم؟

 

چرا در ماشین ظرفشویی نمک می‌ریزیم، یکی از سؤالات بسیار شایعی است که معمولاً کاربران ماشین ظرفشویی به‌کرات مطرح می‌کنند. درواقع کاربران با این پرسیدن می‌خواهند به این اطمینان برسند که استفاده از نمک ظرفشویی ضروری است یا امکان فاکتور گرفتن آن وجود دارد. لازم است پیش از پاسخ به سؤال بالا، ابتدا توضیح داده شود نمک ماشین ظرفشویی چیست؟ بنابراین در این مقاله ابتدا درباره نمک ماشین ظرفشویی و کاربردهای آن توضیح داده می‌شود. سپس نحوه استفاده از نمک در ماشین ظرفشویی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین تفاوت بین نمک ماشین ظرفشویی و نمک خوراکی بیان شده و درنهایت نیز به این سؤال پاسخ داده می‌شود که چرا در ماشین ظرفشویی نمک می‌ریزیم.

 

نمک ماشین ظرفشویی و کاربردهای آن

معمولاً سؤال چرا در ماشین ظرفشویی نمک می‌ریزیم، از سوی کاربرانی پرسیده می‌شود که با نمک ماشین ظرفشویی و کاربردهای آن آشنا نیستند. نمک ماشین ظرفشویی را می‌توان در ردیف یکی از مواد شوینده ماشین ظرفشویی قرار داد. این ماده هنگام استفاده در ماشین سبب کاهش رسوبات آهکی آب می‌شود که موجب گرفتگی مسیر لوله‌های ماشین ظرفشویی می‌شوند از سوی دیگر زمانی که رسوبات آب بالا باشند، ماشین ظرفشویی به انرژی مضاعفی برای گرم کردن آب نیاز دارد.

درحالی‌که با کم شدن این رسوبات ماشین ظرفشویی برای گرم کردن آب به انرژی کمتری نیاز دارد و رسوبات آهکی نیز در لوله‌ها تجمع نمی‌کنند؛ درنتیجه طول عمر ماشین ظرفشویی و هزینه‌های مربوط به انرژی و تعمیرات کاهش چشمگیری خواهد یافت.

البته اصلی‌ترین وظیفه‌ نمک در ماشین ظرفشویی، نرم کردن آب و گرفتن سختی آن است. نمک در ماشین ظرفشویی با نرم کردن آب سبب می‌شود هنگام چرخش آب در ماشین ظرفشویی به ظروف آسیبی وارد نشود و ظروف پس از شست‌وشو دچار خط و خش نشوند و شفاف باقی بمانند؛ ازاین‌رو استفاده از ماشین ظرفشویی بدون نمک نه‌تنها سبب تمیز و درخشان شدن ظروف نمی‌شود، بلکه به دستگاه نیز آسیب جدی وارد می‌کند و طول عمر دستگاه ظرفشویی را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از نمک ماشین ظرفشویی نامرغوب و بی‌کیفیت می‌تواند به اندازه استفاده از ماشین ظرفشویی بدون نمک مشکل‌ساز باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود حتماً در خرید نمک ظرفشویی اصل و باکیفیت نهایت دقت به کار گرفته شود.

 

نحوه استفاده از نمک در ماشین ظرفشویی

نحوه استفاده از نمک در ماشین ظرفشویی بسیار ساده است. تنها کافی است برخی از نکات رعایت شوند. در قسمت کف ماشین ظرفشویی در سمت چپ دستگاه، یک مخزن با درب پیت‌مانند وجود دارد همان مخزن نمک است. برای پر کردن این مخزن لازم است درب آن باز شده و به‌کمک قیف نمک درون مخزن ریخته شود. ضروری است بعد از هر بار ریختن نمک در مخزن، با یک قاشق نمک موجود هم زده شود تا سنسورها وجود نمک را تشخیص دهند. نمک ماشین ظرفشویی باید به اندازه‌ای در مخزن ریخته شود که به اندازه دو بند انگشت بالای مخزن خالی بماند.

نمک در ماشین ظرفشویی

تفاوت نمک خوراکی و نمک ماشین ظرفشویی

اصلی‌ترین تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی در ساختار آن‌هاست. ساختار نمک خوراکی به‌گونه‌ای است که املاح موجود در آب را از بین نمی‌برد، بلکه آن‌ها را تشدید می‌کند؛ درحالی‌که ساختار نمک ماشین ظرفشویی به صورتی است که به‌سادگی در آب حل می‌شود و مواد تشکیل‌دهنده آن در ترکیب با املاح موجود در آب، سبب از بین رفتن سختی آب می‌شوند.

همچنین دانه‌های نمک ماشین ظرفشویی درشت هستند و بعد از قرار گرفتن در معرض آب به‌آرامی در آب حل می‌شوند، اما دانه‌های نمک خوراکی ریز و کوچک هستند و زمانی ‌که در معرض آب قرار می‌گیرند گوله می‌شوند. در مواردی نیز ممکن است سبب مسدود شدن لوله‌ها و پمپ ماشین ظرفشویی شوند.

 

چرا در ماشین ظرفشویی نمک می‌ریزیم؟

از مهم‌ترین دلایل این امر عبارت‌ است از:

افزایش کف مواد شوینده

استفاده از نمک ماشین ظرفشویی سبب می‌شود مواد شوینده با آب واکنش بهتری از خود نشان دهند؛ چراکه در آب‌های آشامیدنی دو عنصر کلسیم و منیزیم وجود دارد که به مواد شوینده اجازه نمی‌دهند به‌خوبی از خود واکنش نشان دهند؛ بنابراین نمک ظرفشویی با حذف برخی عناصر موجود در آب‌های شهری، این امکان را به مواد شوینده می‌دهد که کف بیشتری تولید کنند.

 

تمیزی و درخشندگی بهتر ظروف

نمک ماشین ظرفشویی با گرفتن سختی آب سبب می‌شود فشار بالای آب در زمان شست‌وشو گرفته شود و درنتیجه در زمان چرخش آب در دستگاه ماشین ظرفشویی، به ظروف آسیبی وارد نشود. از طرفی دیگر به‌دلیل وجود برخی از مواد موجود در آب‌های سخت، پس از شستشو رد لکه‌های سفید روی ظروف باقی می‌ماند؛ درحالی‌که نمک در ماشین ظرفشویی با نرم کردن آب، از ایجاد این لکه‌های سفید روی ظروف نیز جلوگیری می‌کند.

 

ممانعت از ایجاد رسوب آهک در آب

رسوب آب در ماشین ظرفشویی سبب گرفتگی پمپ و لوله‌ها در ماشین ظرفشویی و سخت شدن پمپاژ آب در این دستگاه می‌شود؛ درنتیجه به موتور ماشین ظرفشویی فشار مضاعفی وارد می‌شود؛ درحالی‌که استفاده از نمک ماشین ظرفشویی سبب می‌شود آهک موجود در آب در لوله‌های ماشین ظرفشویی رسوب نکند و پمپاژ آب نیز به‌سهولت انجام شود.

 

بالا رفتن طول عمر ماشین ظرفشویی

استفاده از ماشین ظرفشویی بدون نمک، می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای ماشین ظرفشویی به وجود بیاورد؛ از جمله این مشکلات، رسوب گرفتن ماشین ظرفشویی است که برای تمیز کردن آن زحمت قابل‌توجهی را باید متحمل شد. رسوبات در ماشین ظرفشویی به‌دلیل وجود کلسیم و منیزیم موجود در آب، سبب تجمع رسوبات روی بازوهای آبپاش، لوله‌ها، پمپ و… می‌شوند. در این مواقع ماشین ظرفشویی در زمان‌های کوتاه‌تری به انجام سرویس و تعمیرکار نیاز پیدا می‌کند؛ از این‌رو استفاده از نمک ظرفشویی بر طول عمر مفید ماشین ظرفشویی می‌افزاید و هزینه‌های تعویض قطعات و تعمیرکار را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

 

چرا در ماشین ظرفشویی نمک می‌ریزیم؟

تجدید رزین موجود در مایع نرم‌کننده آب

در هر ماشین ظرفشویی، قطعه‌ای به نام رزین وجود دارد که وظیفه گرفتن سختی آب را هنگام شست‌وشو بر عهده دارد. رزین برای اینکه بتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد باید تمیز باشد. نمک ماشین ظرفشویی در 5 دقیقه پایانی فرایند شست‌وشو، رزین را تمیز و بدین‌صورت آن را برای چرخه‌های بعدی شست‌وشو آماده می‌کند. درواقع نمک می‌تواند نقش بهترین جلادهنده ماشین ظرفشویی را به‌خوبی بر عهده بگیرد.

 

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان چرا در ماشین ظرفشویی نمک می‌ریزیم، ابتدا مختصری درباره نمک ماشین ظرفشویی و کاربردهای آن توضیح داده شد. سپس نحوه استفاده از نمک در ماشین ظرفشویی بررسی و تفاوت نمک خوراکی و نمک ماشین ظرفشویی نیز بیان شد. درنهایت نیز با چند دلیل منطقی به سؤال چرا در ماشین ظرفشویی نمک می‌ریزیم پاسخ داده شد. با توجه به توضیحات ارائه‌شده استفاده از ماشین ظرفشویی بدون نمک اصلاً امر منطقی نیست و اثرات استفاده نکردن از آن را حتی در کوتاه‌مدت نیز می‌توان به چشم دید.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*