نحوه ضد عفونی کردن اسکاچ | چطور اسفنج ظرف‌شویی را تمیز کنیم؟

ضد عفونی کردن اسکاچ

همه ما می‌دانیم ضد عفونی کردن اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی ظروف آشپزخانه را پاکیزه و عاری از هرگونه کثیفی و میکروب می‌کنند، اما تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که آیا این وسیله تمیزکننده خودش به قدر کافی پاکیزه است یا نه؟ اسکاچ و اسفنج‌های ظرف‌شویی مرطوب هستند. به همین دلیل مابقی غذا، نوشیدنی و چربی‌ها به‌راحتی در آن‌ها نفوذ می‌کند و پس از مدتی کوتاه درون آن کپک می‌زند و باکتری‌های مضر به‌راحتی روی آن‌ها جای می‌گیرند.

درحالی‌که پاکیزگی اسکاچ از مهم‌ترین نکات شست‌و‌شو است. هنگامی که اسکاچ را درون سینک یا هر جای دیگر رها می‌کنید، باکتری‌های موجود روی آن روی سطوح نیز پخش می‌شوند. از همین رو ضدعفونی کردن اسکاچ امری مهم و ضروری است. نظافت و پاکیزه نگه داشتن آن نیز کاری ساده است که از اتفاقات ناگوار پیشگیری می‌کند. در راستای هدف نوشته شدن این مقاله، در ادامه با راهکارهای ضدعفونی کردن اسکاچ آشنا خواهیم شد.

معرفی ۸ راه برای ضدعفونی کردن اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی

زمان مناسب برای ضدعفونی کردن اسکاچ، وابسته به تعداد شست‌وشوی صورت‌گرفته متفاوت است، اما زمان‌بندی معقول و متناسب در نظر گرفته شده سه یا هر چهار روز یک‌بار است. توجه کنید برخی روش‌های ساده وقت زیادی نمی‌گیرند و می‌توانید روزانه و منظم آن‌ها را انجام دهید. طرز ضد عفونی کردن اسکاچ به شخص شما و روش محبوبتان بستگی دارد.

می‌توانید یکی از روش‌های زیر را با توجه به مواد مورد نیاز در خانه انتخاب کرده و برای حفظ پاکیزگی سینک ظرف‌شویی خود مکرر انجام دهید. بهداشت اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی بسیار مهم است؛ چراکه وجود میکروب در اسکاچ نه‌تنها ظروف را پاکیزه نمی‌کند، بلکه گاهی آن‌ها را آلوده می‌کند و درنتیجه موجب مسمومیت می‌شود. توجه داشته باشید تعویض اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی بهتر است ماهیانه صورت بگیرد. درصورت وجود هرگونه بوی نامطبوع در اسفنج و اسکاچ، آنان را در کیسه‌ای انداخته، گره بزنید و در سطل زباله بیندازید.

ضد عفونی کردن اسکاچ با آب و سفیدکننده

دومین روشی که به شما توصیه می‌کنیم بسیار راحت است و علاوه بر اسکاچ و اسفنج شما، سینک را نیز ضدعفونی می‌کند. نحوه تمیز کردن سینک ظرف‌شویی و شستن اسکاچ در این روش به این صورت است که سینک را پر از آب کرده و مواد شوینده و درصورت تمایل سفیدکننده را نیز اضافه می‌کنید. اسکاچ را تا ۲۰ دقیقه درون این محلول رها کرده و سپس آب بکشید. توصیه می‌شود اگر خواستید سفیدکننده به سینک اضافه کنید، یک فنجان سفیدکننده برای کل سینک کافی است. فراموش نکنید اسکاچ و اسفنج را به‌خوبی با آب ولرم آب بکشید.

طرز ضدعفونی کردن اسکاچ

ضد عفونی کردن اسکاچ با آب جوش

روش سوم برای ضدعفونی کردن اسکاچ، جوشاندن آن است که روشی مطمئن برای پاکیزه شدن اسکاچ یا اسفنج محسوب می‌شود. کافی است ظرفی را پر از آب و مایع شوینده کرده، به‌خوبی مخلوط کنید و اجازه دهید آب به نقطه جوش برسد. سپس اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی را درون آب انداخته و زمان بگیرید تا ۲۰ دقیقه تمام بجوشد. سپس به‌آرامی ظرف را درون سینک خالی کرده و روی اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی آب یخ بریزید و آبکشی کنید. پس از آب‌کشی آن‌ها را در محلی تمیز قرار داده و اجازه دهید کامل خشک شوند.

ضد عفونی کردن اسکاچ به کمک سرکه

استفاده از سرکه برای از بین بردن میکرب‌ها روشی محبوب و مناسب است. این روش مختص کسانی است که به مواد شوینده حساسیت یا آلرژی دارند و از استفاده آن‌ها در خانه اجتناب می‌کنند. برای ضدعفونی کردن اسکاچ می‌توان از سرکه نیز کمک گرفت. سرکه مایعی طبیعی است که به پاکیزگی کمک شایانی می‌کند.

اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی خود را ابتدا با مایع ظرف‌شویی شسته و آب‌کشی کنید. سپس در ظرفی دربسته مقدار مناسب سرکه ریخته و اسکاچ را درون آن قرار دهید و درب ظرف را کامل ببندید. پس از ۲۰ دقیقه استراحت اسکاچ در سرکه، آن را درآورده و با آب داغ شست‌وشو دهید. برای خشک شدن آن بهتر است از آبکشی تمیز کمک بگیرید.

ضد عفونی کردن اسکاچ با آب‌لیمو

این بار می‌توانید به‌کمک آب‌لیمو و آب جوش، اسکاچ ظرف‌شویی خود را ضد عفونی کنید. در این روش اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی خود را به آب‌لیمو آغشته کرده و اجازه دهید ۲۰ دقیقه درون ظرفی بمانند. سپس آب جوش‌آمده را به اندازه کافی روی آن ریخته و تا موقعی که آب سرد نشده اسکاچ یا اسفنج را بیرون نیاورید. بعد از درآوردن اسکاچ و اسفنج، آن‌ها را با مایع ظر‌فشویی شست‌وشو دهید و با آب ولرم آب‌کشی کنید.

ضد عفونی کردن اسکاچ توسط ماشین ظرف‌شویی

در انواع برنامه شست‌وشوی ماشین ظرفشویی علاوه بر شست‌و‌شوی ظرف‌ها قابلیت شستن و پاکیزه کردن اسکاچ و اسفنج‌ها را نیز دارند. برای ضدعفونی کردن کافی است آن‌ها را درون ماشین ظرف‌شویی قرار دهید و درجه حرارت را بالا ببرید تا میکروب‌ها به‌راحتی کشته شوند. سپس می‌توانید اسکاچ و اسفنج را خارج کرده و از بوی مطبوع و پاکیزگی آن‌ها لذت ببرید.

ضد عفونی کردن اسکاچ با مایع ظرف‌شویی و آفتاب

اگر در محل زندگی شما آفتابی تند و فوق‌العاده گرم وجود دارد، می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید. اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی را تمیز با آب و مایع ظرفشویی شسته، درون آبکش بگذارید و زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. آفتاب میکروب‌کشی طبیعی است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که از مواد شوینده صنعتی دوری می‌کنند. این روش، روشی مناسب برای ضدعفونی روزانه اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی است.

نحوه شستن اسکاچ

ضد عفونی کردن اسکاچ با استفاده از مایکروفر

این روش یکی از روش‌های پرخطر برای ضدعفونی کردن اسکاچ است که میان اروپایی‌ها بیشتر رواج دارد. در این روش درون ظرف متناسب با مایکروفر مقداری آب ریخته، اسفنج را خیس کنید، درون آن بیندازید و سپس در مایکروفر قرار داده و آن را روشن ‌کنید. توجه داشته باشید اگر اسفنج خشک باشد، آتش می‌گیرد، اما همان‌طور که گفته شد این روشی رایج و پرخطر است و به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

ضد عفونی کردن اسکاچ به کمک ماشین لباسشویی

روش اول برای ضدعفونی کردن اسکاچ ایتن است که به همراه ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست در دستگاه قرار داد. اسفنج یا اسکاچ را درون ماشین لباسشویی قرار دهید و آن را روی درجه آب داغ تنظیم کنید. مقداری شوینده متناسب در محفظه ریخته و اجازه دهید اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی شما با دمای بالا عاری از آلودگی شود. سپس آن‌ها را خارج کرده و جایی بگذارید تا کامل خشک شوند. البته استفاده از ماشین لباسشویی خالی انرژی زیادی مصرف می‌کند و بهتر است آن را به عنوان آخرین راهکار ببینید.

بیشتر بخوانید:   اصلی‌ترین علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

چگونه می‌توانید اسفنج خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید؟ غیرممکن است در فرایند پاکیزگی، چیزی قربانی میکروب‌ها و آلودگی نشود. اسکاچ‌ها و اسفنج‌ها در طول تمیزکاری و شست‌و‌شو قطعاً کثیف می‌شوند. جلوگیری از کثیف شدن آن‌ها به‌مراتب امکان‌پذیر نیست، اما می‌توانید تا جایی که می‌شود آن‌ها را تمیز نگه دارید.

روش پیشنهادی ما این است که جایی مخصوص برای خشک شدن اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی خود داشته باشید و آن‌ها را در سینک یا روی پیشخوان رها نکنید؛ به گونه‌ای که بعد از هر بار شست‌وشو اسکاچ و اسفنج را با آب و مایع ظرف‌شویی به‌خوبی شسته و در جای تمیز خود بگذارید تا خشک شوند. موارد فوق نیز باید چند روز یک‌بار صورت بگیرد تا از سلامت و تمیزی اسکاچ اطمینان کسب کنید. چه زمانی باید اسکاچ خود را جایگزین اسکاچی نو کنید؟ اگر اسکاچ شما شروع به ایجاد بو کرد، وقت آن است که از شر آن خلاص شوید و آن را دور بیندازید. حتی اسفنج‌هایی که بوی کمی دارند نیز قابل استفاده نیستند.‌ بوی نامطبوع نشان‌دهنده آلودگی اسکاچ و اسفنج است.

سخن پایانی

پاکیزگی امری مهم در زندگی روزمره است و نقشی اساسی در سلامتی انسان دارد. با انجام کارهای کوچک می‌توان از سلامت وسایل مورد استفاده خود اطمینان کسب کرد. یکی از مواردی که تمیز بودن آن بسیار مهم است، اسکاچ و اسفنج ظرف‌شویی است. ضدعفونی اسکاچ وقت زیادی نمی‌گیرد، اما از بروز و انتشار میکروب در آشپزخانه جلوگیری می‌کند.

روش‌های فوق از روش‌های مطلوب برای تمیز نگه داشتن اسکاچ هستند. اسکاچ‌ها به‌دلیل رطوبت می‌توانند به‌راحتی کپک بزنند و انواع میکروب‌ها را درون خود پرورش دهند. با رعایت بهداشت و تمیز کردن این وسایل می‌توانید از بروز آلودگی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید ضدعفونی اسکاچ باید هر ۳ تا ۴ روز یک‌بار صورت بگیرد و تعویض آن، باید ماهانه باشد.

دیدگاه کاربران

*
*
*