اصلی‌ترین علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

با توجه به اینکه امروزه تقریباً در هر خانه‌ای یک ماشین ظرف‌شویی وجود دارد، احتمالاً همه ما با مشکلاتی توسط این دستگاه‌ها مواجه شده یا خواهیم شد. از مشکلات رایجی که معمولاً با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم، تمیزنشدن ظروف پس از شسته‌شدن در ماشین ظرف‌شویی، کدری و مات‌بودن ظروف یا حتی مشاهده‌شدن لکه‌های سفید است. در این مقاله به‌دلیل رخداد این مشکلات، نحوه حل‌کردن مشکل و پیشگیری از آن‌ها را بیان می‌کنیم. از جمله مشکلات رایجی که برای ماشین ظرف‌شویی رخ می‌دهند و در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم، عبارت‌اند از:

علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

دلیل تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی می‌تواند با توجه به عوامل متفاوت متغیر باشد. برای مثال اگر علت تمیزنشستن ظرف در ماشین ظرف‌شویی استفاده از شوینده نامناسب باشد، قوی‌نبودن و نامناسب‌بودن شوینده می‌تواند علت این معضل باشد. همچنین اگر موتور ماشین ظرف‌شویی دچار مشکل شده باشد نمی‌تواند آب را به‌درستی در سبدهای ظرف‌شویی پمپاژ کند. بنابراین در این حالت علت تمیزنشستن ظرف در ماشین ظرف‌شویی ایراد در موتور آن است.

اگر شما نیز با این مشکل مواجه شده‌اید ابتدا موارد زیر را بررسی کنید و درصورت رفع‌نشدن مشکل از یک متخصص کمک بگیرید. به یاد داشته باشید پیش از انجام هرگونه بررسی ابتدا ماشین ظرف‌شویی و برق آن را خاموش کرده و همچنین از دفترچه راهنمای آن برای پیشگیری از بروز و ایجاد مشکل جدید استفاده کنید.

  • استفاده از شوینده نامناسب و بی‌کیفیت

پیش از بررسی و یافتن علت تمیزنشستن ظرف در ماشین ظرف‌شویی عوامل ساده را بررسی کنید. زیرا در بیشتر مواقع مشکل پیش‌آمده دلیل بسیار ساده‌ای دارد اما افراد به آن‌ها توجهی نمی‌کنند. در این مورد ممکن است شوینده‌ای که استفاده می‌کنید کیفیت مورد قبولی نداشته باشد و قدرت پاک‌کنندگی آن مناسب نباشد. بنابراین همین موضوع می‌تواند دلیل تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی باشد. شوینده بی‌کیفیت می‌تواند موجب کثیف‌ماندن ظروف و کدری و مات‌شدن آن‌ها شود.

تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

  • خراب‌شدن محفظه قرص یا مایع

خراب‌بودن محفظه یا همان جای قرص و جای مایع ماشین ظرف‌شویی نیز می‌تواند دلیل تمیزنشستن ظرف در ماشین ظرف‌شویی باشد. اگر جای شوینده یا جای قرص خراب باشد و به هر علتی در بسته‌شدن محفظه اشکالی وجود داشته باشد ممکن است آب یا مواد دیگر به محفظه نفوذ کنند و آن را خراب کنند. اگر درب محفظه به‌درستی باز و بسته نشود ممکن است مشکل از فنر پشت درب، بوبین درب یا خود محفظه باشد که موجب واردنشدن قرص یا مایع به داخل ماشین می‌شوند و درنتیجه ظروف تمیز نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه گذاشتن قرص در ماشین ظرفشویی
  • رسوبات و آلودگی در فضای داخلی ماشین توسط پسماند غذا

ممکن است تکه‌های باقی‌مانده از غذا روی ظروف، علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی شما باشند. غذاهای باقی‌مانده و چربی‌ها در طول مدت در ماشین ظرف‌شویی شما جمع می‌شوند و در کارکردن ماشین اختلال به وجود می‌آورند. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل غذاهای باقی‌مانده و چسبیده به ظرف را کاملاً جدا کرده یا درصورت امکان آبکشی کنید سپس ظروف را درون ماشین ظرف‌شویی قرار دهید.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی
  • کثیف‌شدن یا مسدودشدن فیلتر

بیشتر ماشین‌های ظرف‌شویی با مدل قدیمی‌تر فیلتری دارند که به‌صورت خودکار تمیز می‌شوند. اما نمونه‌های جدیدتر، قابلیت جا‌به‌جاکردن فیلتر را دارند و شما ملزم به جا‌به‌جاکردن و تمیزکردن فیلتر هستید. با توجه به آن که چقدر از ماشین ظرف‌شویی خود استفاده می‌کنید فیلتر آن را باید هر ماه یا هر دو ماه یک‌بار تمیز کنید تا با آلودگی‌ها مسدود نشود. همچنین درصورت رفع‌نشدن مشکل با پاک‌کردن ظروف پیش از قراردادن آن‌ها در ماشین ظرف‌شویی می‌توانید داخل دستگاه و فیلتر ماشین را تمیز کنید که برای انجام این کار، روش‌های مختلفی از جمله استفاده از جوش‌شیرین و سرکه تا استفاده از قرص‌ها و مواد مخصوص وجود دارد.

  • دمای نامناسب آب برای شست‌و‌شو

دمای آب ماشین ظرف‌شویی شما باید حداقل به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد تا ظروف به‌درستی تمیز شوند. برخی از ماشین‌های ظرف‌شویی به‌طور خودکار آب را تا دمای مناسب و ایده‌آل تنظیم می‌کنند. اگر ماشین ظرف‌شویی شما این‌طور نیست و تنظیمات دمای آب مناسبی ندارد بررسی کنید که آبگرمکن تا حد امکان نزدیک به ۴۰ تا ۸۰ درجه باشد. در بیشتر موارد دمای مناسب برای شست‌و‌شو را ۶۵ درجه سانتی‌گراد می‌دانند.

در مواردی نیز ممکن است مشکل از المنت یا سنسور آن باشد. در این صورت آب به‌درستی در ماشین ظرف‌شویی گرم نمی‌شود که گرم‌نبودن آب نیز می‌تواند دلیل تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی باشد. البته امروزه در ماشین‌های ظرف‌شویی، به‌ویژه مدل‌های جدیدتر، اگر دمای آب مناسب نبوده و آب به اندازه کافی گرم نباشد به‌صورت خودکار در صفحه‌نمایش هشدار داده می‌شود.

  • درجه سختی آب

سختی زیاد آب در جایی که زندگی می‌کنید می‌تواند سبب ایجاد رسوب در فضای داخلی ماشین ظرف‌شویی شما شود یا حتی بر سلامت دستگاه و طول عمر ماشین ظرف‌شویی تأثیر بگذارد. اگر مقدار کمی آب لوله را در ظرفی مانند لیوان بریزید و سپس آن را خالی کنید یا مقداری آب را با یک دستمال پارچه‌ای نمدار روی جسم بکشید ممکن است به لکه‌ای مانند گچ تبدیل شود.

کثیف‌شدن فیلتر ماشین ظرفشویی

اگر این حالت را مشاهده کردید به این معناست که سختی آب محل زندگی شما بالاست و همین موضوع دلیل تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی شماست. چراکه آب سخت می‌تواند سبب باقی‌ماندن لکه روی ظروف باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید در مسیر ورودی آب از یک فیلتر استفاده کرده و به مقدار متناسب با سختی آب، از جلادهنده استفاده کنید. همچنین از خالی‌نبودن مخزن نمک و جلادهنده نیز مطمئن شوید.

  • مسدودبودن سوراخ‌های آب‌پاش

سوراخ‌های آب‌پاش که به آن‌ها «spray arms» یا همان بازوهای اسپری گفته می‌شود آب را با فشار خارج می‌کنند تا ظرف‌ها تمیز شوند. املاح موجود در آب می‌توانند سبب جرم‌گرفتن این سوراخ‌ها و درنتیجه مسدودشدن آن‌ها شوند. اگر آبی که روی ظروف پاشیده می‌شود به مقدار کافی نباشد، نمی‌تواند آلودگی را به‌درستی پاک کند. درنتیجه علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی کاملاً مشخص می‌شود. برای پیشگیری از مسدودشدن سوراخ‌های آب‌پاش بهتر است هر ۶ ماه یک‌بار ماشین ظرف‌شویی خود را جرم‌گیری کرده و با یک سوزن سوراخ‌های آب‌پاش را باز کنید.

  • قرارگرفتن نادرست و چیدمان اشتباه ظروف در ماشین ظرف‌شویی

این مورد علاوه‌بر ایجاد خط و خش روی ظروف می‌تواند دلیل درست شسته‌نشدن ظروف توسط ماشین ظرف‌شویی باشد. هنگامی که ترتیب و چیدمان ظروف در ماشین ظرف‌شویی صحیح نباشد آب نمی‌تواند به اندازه کافی روی تمامی ظروف اسپری شود و درنتیجه ظروف به‌درستی شسته نمی‌شوند و کثیف باقی می‌مانند.

  • اختلال در مقسم آب

مقسم آب مسئول رساندن آب بین سبد بالا و سبد پایینی ماشین ظرف‌شویی است. گر مقسم آب دچار مشکل و اختلال شده باشد آب بین دو سبد تقسیم و پخش نمی‌شود. پس هنگامی که ظروف شما به‌درستی شسته نمی‌شوند یا تنها بخشی از آن‌ها تمیز می‌شوند می‌توان گفت مشکل از مقسم آب است.

علت سفیدک‌زدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

همان‌طور که اشاره شد، سختی آب می‌تواند در تمیزی ظروف مؤثر باشد و آبی که سختی بالایی دارد لکه‌ای گچ‌مانند از خود به جا می‌گذارد. دلیل تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی و ایجاد لکه‌های سفید یا به‌اصطلاح سفیدک‌زدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی تا حد زیادی به سختی آب مربوط می‌شود. باقی‌ماندن قطرات آب به‌ویژه آبی که سختی بالایی دارد به‌دلیل وجود کلسیم، منیزیم و دیگر املاح موجود در آب سبب ایجاد سفیدک می‌شود.

سفیدک‌زدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

همچنین اگر از جلادهنده استفاده می‌کنید مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی در پایان چرخه شست‌و‌شو به همراه بخار آب باید روی ظروف بنشیند. اگر این اتفاق نیفتد سفیدک ایجاد می‌شود. از دلایل دیگر ایجاد سفیدک می‌توان به شل‌بودن مخزن نمک ماشین ظرفشویی اشاره کرد. چراکه هنگام شست‌وشو نباید نمک وارد ظرف‌شویی شود. در نظر داشته باشید که نفوذ نمک به مات و کدرشدن ظروف نیز منجر می‌شود. برای پیشگیری از ایجاد سفیدک نیز می‌توانید از فیلترهای مخصوص آب استفاده کنید تا سختی آب را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه ریختن نمک در ماشین ظرفشویی

علت کدرشدن و مات‌شدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

همان‌طور که مشاهده کردید نفوذ نمک در چرخه شست‌و‌شو می‌تواند موجب کدرشدن و مات‌شدن ظروف و علت تمیزنشستن ظروف توسط ماشین ظرف‌شویی باشد. همچنین حتی اگر از قرص ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید همچنان باید از نمک ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید. نمک در ماشین ظرف‌شویی وظیفه احیاکردن رزین را دارد که به کاهش سختی آب کمک می‌کند. به همین دلیل نمک نباید وارد چرخه شست‌وشو شود. در نظر داشته باشید استفاده از نمک‌های نامرغوب و بی‌کیفیت، خراب‌بودن محفظه نمک در ماشین ظرف‌شویی و درنتیجه نفوذ آن به داخل ماشین هنگام شست‌وشو سبب ایجاد شوره می‌شود و ظروف را مات و کدر می‌کند.

راه‌حل این مشکل نیز استفاده از مواد شوینده بدون فسفات است. اگر مواد شوینده بدون فسفات در دسترس شما نیستند می‌توانید از موادی که در دسترس دارید استفاده کنید و تنها کمی سرکه به آن‌ها بیفزایید. البته نکته مهم درباره این راه‌حل این است که استفاده طولانی‌مدت از سرکه نتایج خوبی ندارد و می‌تواند تأثیرات منفی بر طول عمر ماشین ظرف‌شویی داشته باشد. پس بهتر است از همان ابتدا از مواد شوینده مرغوب و باکیفیت استفاده کنید تا در آینده نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا برای انجام تعمیرات نداشته باشید.

دیدگاه کاربران

*
*
*