آیا آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرفشویی ضروری است؟

شستن ظرف ها قبل از ماشین ظرفشویی

آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرفشویی امری رایج و ضروری محسوب نمی‌شود، اما به هر حال فواید متعددی دارد. از مهم‌ترین این فواید می‌توان به این مورد اشاره کرد که با آبکشی ظروف قبل از قرار دادن در ماشین ظرف‌شویی، کار این وسیله شست‌وشو بسیار ساده‌تر می‌شود و همین امر بر طول عمر ماشین ظرف‌شویی می‌افزاید. همچنین هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات ماشین ظرف‌شویی تا حدی کاهش پیدا می‌کند.

البته این روش سبب می‌شود مقادیر بیشتری آب هم استفاده شود که این امر را می‌توان جزء معایب این روش به حساب آورد. در این مقاله بررسی می‌شود که آیا اصلاً آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی نیاز است یا خیر و همین‌طور به مواردی برای رفع نگرانی از گرفتگی ماشین ظرف‌شویی پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:   معرفی 4 راهکار برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی

آیا آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی نیاز است؟

آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی الزاماً ضروری نیست و تأکید بالایی برای این عمل نمی‌شود، اما مسلم است با این کار بر طول عمر ماشین ظرف‌شویی افزوده می‌شود. از طرفی به بهتر عمل کردن سایر قطعات ماشین ظرف‌شویی نیز کمک شایانی می‌کند. البته ناگفته نماند آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی به مدل و برند ماشین ظرف‌شویی و ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست نیز بستگی دارد؛ از این‌رو مطالعه دفترچه راهنما ماشین ظرف‌شویی در این مواقع می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

البته آبکشی ظروف قبل از قرار دادن در ماشین ظرف‌شویی گاهی سلیقه‌ای هست و جدای از اینکه دفترچه راهنما به این موضوع تأکید کرده یا نکرده باشد، برخی افراد ترجیح می‌دهند این عمل را حتماً انجام دهند. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی بررسی می‌شود. از فواید آبکشی ظروف قبل از قرار دادن در ماشین ظرف‌شویی عبارت‌اند از:

کاهش هزینه تعمیرات و تعویض قطعات

آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی سبب می‌شود ساختار پمپاژ ماشین ظرف‌شویی بهتر عمل کند و روال تخلیه و آب‌پاشی نیز بهتر صورت بگیرد؛ حتی باعث کاهش علت جمع‌شدن آب در ماشین ظرفشویی می‌شود. از این‌رو تمامی این قطعات به‌سهولت کاری را که بر عهده دارند انجام می‌دهند و بدیهی است همین امر سبب می‌شود ماشین ظرف‌شویی دیرتر نیاز به سرویس شدن و تعمیرات پیدا کند.

از آنجا که هزینه تعویض و تعمیر قطعات ماشین ظرف‌شویی بالاست، اجرای هر روشی که سبب شود ماشین ظرف‌شویی دیرتر نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات پیدا کند، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است؛ از این‌رو آبکشی ظروف قبل از قرار دادن در ماشین ظرف‌شویی تا حد قابل‌توجهی می‌تواند در پایین آوردن این هزینه‌ها مؤثر باشد؛ به عبارت دیگر آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی بر طول عمر ماشین ظرف‌شویی می‌افزاید.

آبکشی ظروف قبل از قراردادن در ماشین ظرف‌شویی

صرفه‌جویی در مصرف مواد شوینده

یکی دیگر از فواید آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی این است که تا حدی در مصرف مواد شوینده صرفه‌جویی می‌شود؛ چراکه ظروف با این روش تا حدی تمیز می‌شوند و نیاز نیست از مواد شوینده بیشتری استفاده شود تا ظرف‌ها تمیز و براق شوند؛ البته مسلم است در زمانی که از ژل ظرف‌شویی استفاده می‌شود، امکان کم و زیاد کردن مواد شوینده وجود دارد، اما در زمان استفاده از قرص ماشین ظرفشویی چنین امکانی وجود ندارد؛ زیرا قرص ماشین ظرف‌شویی قابلیت نصف کردن ندارد.

نیاز نداشتن به تمیز کردن فیلتر در فواصل زمانی کوتاه

از دیگر فواید آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی می‌توان به این مورد نیز اشاره کرد که با این روش نیاز نیست پس از هر بار استفاده از ماشین ظرف‌شویی برای تمیز کردن فیلتر ماشین ظرف‌شویی اقدام شود؛ چراکه مسلماً فیلتر ماشین ظرف‌شویی با این روش شست‌وشو میزان کمتری از ذرات و باقی‌مانده‌های غذا را در خود جای می‌دهد و نیاز به تمیز کردن پس از هر بار استفاده نیست و می‌توان تمیز کردن فیلتر را در فواصل طولانی‌تری انجام داد.

البته باید دقت شود با روش آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی نباید این تصور حاصل شود که استفاده‌کنندگان از این وسیله کاملاً از تمیز کردن فیلتر بی‌نیاز می‌شوند، بلکه تنها بعد مثبت قضیه این است که فواصل زمانی تمیز کردن فیلتر ماشین ظرف‌شویی کاهش می‌یابد.

آیا نگران گرفتگی ماشین ظرف‌شویی خود هستید؟

یکی از نگرانی‌های معمول بیشتر افرادی که از ماشین‌های ظرف‌شویی برای شست‌وشوی ظروف خود استفاده می‌کنند گرفتگی ماشین ظرف‌شویی است. این موضوع گاهی استرس‌زاست؛ در مواقعی که نیاز به استفاده فوری از ماشین ظرف‌شویی وجود دارد و بروز این مشکل می‌تواند مانع ایجاد کند.

بدیهی است پیشگیری از هر رخدادی همیشه بهتر از رفع مشکل و مانع بوده و هست؛ از این‌رو برای رفع نگرانی از گرفتگی ماشین ظرف‌شویی بهتر است برخی اعمال پیشگیرانه را انجام دهید تا از گرفتگی ماشین ظرف‌شویی جلوگیری شود. برای پیشگیری از گرفتگی ماشین ظرف‌شویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آبکشی ظروف قبل از قراردادن در ظرفشویی

تمیز کردن یا آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی

یکی از روش‌های پیشگیرانه‌ای که می‌تواند از گرفتگی ماشین ظرف‌شویی تا حدی پیشگیری کند، تمیز کردن یا آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی است. در این روش لازم است ابتدا ذرات باقی‌مانده روی ظروف، به‌ویژه قطعات بزرگ غذا از روی ظروف برداشته شوند یا اینکه همین امر به‌وسیله آبکشی ظروف انجام شود؛ البته در روش آبکشی ظروف قبل از قرار دادن در ماشین ظرف‌شویی، قطعاً مقدار بیشتری آب هم مصرف خواهد شد. به عبارتی این روش اگرچه مزایایی دارد، با معایبی نیز همراه است. از مهم‌ترین عیوب این روش هم این است که مقادیر بیشتری آب در مقایسه با حالتی که آبکشی ظروف انجام نمی‌گیرد، مصرف می‌شود.

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرف‌شویی پس از هر بار استفاده

از دیگر روش‌های پیشگیرانه که برای جلوگیری از گرفتگی ماشین ظرف‌شویی می‌توان انجام داد، درآوردن فیلتر ماشین ظرف‌شویی و تمیز کردن مرتب و به‌موقع آن است. این کار پس از هر بار استفاده از ماشین ظرف‌شویی باید انجام شود تا ذرات غذا که در این فیلتر جمع شده‌اند، تخلیه شوند و برای استفاده‌های بعدی مشکلی ایجاد نکنند. البته با یک بار فراموش کردن تمیز کردن فیلتر، قطعاً مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما بدیهی است با تکرار این موضوع، شاهد گرفتگی ماشین ظرف‌شویی خواهید بود.

در مطالب پیش‌تر نیز گفته شد با تمیز کردن یا آبکشی ظروف قبل از گذاشتن در ماشین ظرف‌شویی، نیاز به تمیز کردن فیلتر پس از هر بار فرایند شست‌وشو نیست و می‌توان درصورت استفاده از این روش، تمیز کردن فیلتر را با تأخیر و پس از هر چند بار استفاده از ماشین ظرف‌شویی انجام داد.

بیشتر بخوانید:   با متداول‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی آشنا شوید!

سرویس ماشین ظرف‌شویی در فواصل زمانی مشخص

روش دیگری که می‌تواند نگرانی موجود از جهت گرفتگی ماشین ظرف‌شویی را کاهش دهد سرویس کردن به‌موقع ماشین ظرف‌شویی در فواصل زمانی مشخص است. این کار نه‌نتها نگرانی حاصل از گرفتگی ماشین ظرف‌شویی را کاهش می‌دهد، بلکه خاطر استفاده‌کنندگان را از سالم بودن سایر قطعات ماشین ظرف‌شویی نیز آسوده می‌کند. همچنین سرویس به‌موقع ماشین ظرف‌شویی تأثیر بسزایی در طول عمر این دستگاه دارد.

با توجه به موارد و توضیحات گفته‌شده، برای رفع نگرانی از گرفتگی ماشین ظرف‌شویی قطعاً این 3 روش پیشگیرانه بسیار کاربردی و مناسب هستند؛ البته همان‌طور که گفته شد این روش‌ها جزء روش‌های پیشگیرانه هستند؛ از این‌رو چنانچه با رعایت این موارد باز هم مشکل گرفتگی ماشین ظرف‌شویی رخ دهد، لازم است حتماً با متخصص و تعمیرکار مربوط تماس گرفته شود تا ابتدا مشکل شناسایی و سپس اقدامات لازم برای رفع آن انجام شود.

دیدگاه کاربران

*
*
*