چهار دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

دو روش کلی برای ریست‌کردن ماشین ظرف‌شویی

خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. گاهی با یافتن دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی این مشکل به سهولت و بدون نیاز به تعمیرکار و متخصص حل می‌شود. اما گاهی نیز ممکن است علت خاموش‌نشدن این چراغ جدی‌تر باشد و به تعمیرکار یا سرویس‌شدن دستگاه نیاز داشته باشید.

نمک ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با نقش مهم نمک ظرفشویی در دستگاه سبب می‌شود درصورت فعال‌شدن چراغ ماشین ظرف‌شویی به مدت طولانی به بررسی علت خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی توجه بیشتری شود و علت‌یابی صورت بگیرد. نمک ماشین ظرف‌شویی چیست؟ نمک ماشین ظرفشویی کلرید سدیم خالص است. همچنین نقش بسیار مهمی در ماشین ظرف‌شویی بر عهده دارد. در دقایق پایانی شست‌وشو در دستگاه (5 دقیقه آخر) نمک ظرف‌شویی به محفظه ماشین وارد می‌شود و ماشین ظرف‌شویی را برای شست‌وشوی بعدی آماده می‌کند. در ماشین‌های ظرف‌شویی قطعه‌ای به نام رزین وجود دارد که وظیفه آن در ماشین ظرف‌شویی این است که سختی آب را بگیرد. با وجود این قطعه آب با فشار مناسب روی ظروف ریخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:   نمک ماشین ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

نمک ماشین ظرف‌شویی آب را نرم کرده و همچنین از انباشت آهک در فیلتر ماشین ظرف‌شویی جلوگیری می‌کند. ازاین‌رو نمک ماشین ظرف‌شویی سبب طول عمر دستگاه نیز می‌شود. بنابراین بررسی علت خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی دارای اهمیت است و باید به‌موقع تشخیص داده شده و رفع شود.

خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

دلیل این مشکل در مواقع عادی علامتی هشداردهنده است. چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی یک چراغ ال ای دی است که روی نمایشگر ماشین ظرف‌شویی وجود دارد. دلیل خاموش‌نشدن این چراغ این است که محفظه نمک ماشین ظرف‌شویی خالی است و باید برای استفاده مجدد از دستگاه مخزن نمک ماشین ظرف‌شویی پر شود. در واقع اصلی‌ترین دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی خالی‌شدن مخزن نمک است. این موضوع هشدار می‌دهد که اگر مخزن نمک خالی است باید آن را پر کرد. برای پرکردن مخزن نمک ماشین ظرف‌شویی باید درب آن را باز کنید و قیف را در آن قرار دهید و تا میزانی که به اندازه دو بند انگشت سر آن خالی باشد، مخزن نمک پر شود.

علت خاموش نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

پس از اتمام این مرحله باید چراغ نمک خاموش شود که نشان می‌دهد مراحل به‌درستی صورت گرفته است. درحقیقت علت خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی در یک دستگاه سالم و بی‌عیب و نقص همین موضوع است اما گاهی نیز در ماشین ظرف‌شویی اختلالی رخ می‌دهد و چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی با وجود داشتن نمک در محفظه آن باز هم روشن می‌ماند و خاموش نمی‌شود. در این صورت لازم است بررسی‌هایی برای حل این مشکل صورت بگیرد. چراکه تا وقتی این مشکل رفع نشود چراغ نمک ماشین ظرفشویی همچنان روشن می‌ماند و هشدار می‌دهد.

دلایل خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

خاموش‌نشدن این چراغ دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد که اصلی‌ترین آن خالی‌بودن مخزن نمک ماشین ظرف‌شویی است اما گاهی با وجود پربودن مخزن نمک باز هم چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی خاموش نمی‌شود. در این مواقع لازم است علت خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی را در دلایل دیگری جستجو کرد.

دلایل خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی عبارت‌اند از:

  1. نشت نمک از مخزن

خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی ممکن است نشت نمک از مخزن نمک باشد. درواقع این امر هشداری محسوب می‌شود تا مخزن نمک را بازرسی کنید تا اگر نشتی داشته باشد برای برطرف کردن آن اقداماتی صورت بگیرد. اگر علت خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی نشت نمک از مخزن باشد لازم است اقداماتی انجام شود. مهم‌ترین کاری که در این مواقع لازم است انجام دهید این است که مخزن نمک را چک کرده و محل نشتی نمک را پیدا کنید. در این مواقع اگر از نشتی نمک از مخزن مطمئن شدید لازم است برای سرویس ماشین ظرف‌شویی و تعمیر آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه ریختن نمک در ماشین ظرفشویی
  1. سوختن سنسور نمک

سوختن سنسور نمک هم می‌تواند دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی باشد. اگر نمک در مخزن قرار بگیرد و چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی همچنان روشن باشد ممکن است به این دلیل باشد که سنسور نمک، وجود نمک را متوجه نشده است که این امر گاهی به علت سوختن سنسور نمک است. اما گاهی نیز نمک در مخزن به‌خوبی پخش نشده و سنسور نمک متوجه وجود نمک نمی‌شود.

دلیل خاموش نشدن چراغ نمک ظرفشویی

ازاین‌رو برای این‌که از سوختن سنسور نمک اطمینان حاصل کنید نمک را در مخزن نمک پخش کنید تا سنسور متوجه وجود نمک در مخزن شود. در این صورت اگر با وجود پخش‌کردن نمک درون مخزن باز هم چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی روشن باشد نشانه سوختن سنسور است و باید تعویض شود.

  1. استفاده از نمک بی‌کیفیت در زمان شست‌وشو

خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی می‌تواند استفاده از نمک بی‌کیفیت یا با کیفیت پایین در زمان شست‌وشو باشد. استفاده از نمک بی‌کیفیت سبب می‌شود سنسور نمک ماشین ظرف‌شویی وجود نمک را حس نکند و همچنان هشدار خالی‌بودن مخزن نمک را بدهد. برای پیشگیری از بروز این مشکل حتماً از نمک ماشین ظرف‌شویی باکیفیت استفاده کنید. زیرا به‌دلیل وجود مواد معدنی و دانه‌های درشت سبب فعال‌شدن سنسورهای موجود در مخزن نمک می‌‌شود.

درواقع نمک ظرف‌شویی وظیفه درخشندگی و براق‌کردن ظروف و همچنین محافظت از ماشین ظرف‌شویی را بر عهده دارد. بنابراین اگر از نمک ماشین ظرف‌شویی بی‌کیفیت استفاده شود ظروف به تمیزی مطلوب نمی‌رسند و شاهد کدربودن آن‌ها نیز خواهید بود. اما مهم‌تر از این موارد این است که به دستگاه نیز آسیب‌های جدی وارد می‌شود.

دقت شود به‌هیچ‌وجه نباید از نمک خوراکی به‌عنوان نمک ظرف‌شویی استفاده شود. چراکه خاصیت نمک ظرف‌شویی را ندارد و مشکلات جدی مانند خوردگی لوله‌ها و گرفتگی آن‌ها را در پی خواهد داشت و قطعاً مشکلات اساسی برای ماشین ظرف‌شویی ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که مهم‌ترین ویژگی نمک ماشین ظرف‌شویی مواد معدنی موجود و دانه‌های درشت آن است که وجه تمایز نمک ظرفشویی و نمک خوراکی محسوب می‌شود. نمک مخصوص ماشین ظرف‌شویی را می‌توان از بیشتر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها تهیه کرد.

  1. اختلال در بازوی آبپاش

در مواقعی دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی نداشتن عملکرد صحیح بازوی آبپاش است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ظروف به‌درستی در دستگاه چیده نمی‌شوند و سبب اختلال در عملکرد بازوی آبپاش می‌شوند. اختلال در عملکرد صحیح بازوی آبپاش سبب می‌شود نمک مخصوص نیز در زمان عملکرد جریان پیدا نکند و دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی باشد. در این مواقع لازم است قبل از فرایند شست‌وشو از عملکرد بازوهای آبپاش اطمینان یابید. گاهی با چیدمان صحیح ظروف این مشکل برطرف می‌شود اما گاهی نیز نیاز است دستگاه را به تعمیرکار بسپارید.

علت خاموش نشدن چراغ نمک ظرفشویی

سخن پایانی

همان‌طور که توضیح داده شد نمک ماشین ظرف‌شویی وظیفه دارد سختی آب را بگیرد تا آب هنگام شست‌وشو با فشار مناسب روی ظروف بریزد. وجود نمک ظرف‌شویی جز تمیزی و درخشندگی ظروف به طول عمر ماشین ظرف‌شویی نیز کمک می‌کند. اصلی‌ترین دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی خالی‌بودن مخزن نمک ماشین ظرف‌شویی است و البته ممکن است دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ظرف‌شویی موارد دیگری باشد. ازاین‌رو برای اطمینان از این موضوع لازم است اقداماتی را انجام دهید که عبارت‌اند از:

  1. لازم است محفظه مخزن نمک را چک کنید.
  2. حتماً باید نمک به مقدار لازم در محفظه ریخته شده باشد.
  3. باید دقت شود که حتماً از نمک اصلی استفاده شود.
  4. لازم است بررسی شود سنسور نمک نسوخته باشد.
  5. بررسی شود چیدمان غیر اصولی ظروف در ماشین ظرف‌شویی، عملکرد بازوهای آبپاش را مختل نکرده باشد.

بی‌شک علت خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی یکی از موارد فوق است که بسته به‌دلیل آن حل می‌شود. البته اگر مشکل در سوختن سنسور نمک باشد نیاز به تعویض دارد. کلام پایانی این‌که دلیل خاموش‌نشدن چراغ ماشین ظرف‌شویی را حتماً جدی بگیرید. چراکه وظیفه اصلی نمک ماشین ظرف‌شویی جلوگیری از انباشت آهک در فیلتر ماشین ظرف‌شویی است. همین امر سبب درخشندگی و براق‌شدن ظروف می‌شود و دیگر شاهد لکه‌های سفید روی ظروف نخواهید بود و مهم‌تر از این مسئله دستگاه شما طول عمر بالاتری نیز خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

*
*
*