علت خاموش‌ شدن ماشین ظر‌ف‌شویی در حین کار چیست؟

علت خاموش‌شدن ماشین ظرفشویی

تصور کنید پس از یک مهمانی بزرگ در خانه، ظروفتان را داخل ماشین ظرف‌شویی گذاشته‌اید و جز شستن آن‌ها هزاران کار کوچک و بزرگ دیگر را باید انجام دهید، اما خاموش‌شدن ماشین در حین کار نه‌تنها موجب می‌شود ظرف‌های تمیزی تحویل نگیرید، بلکه شما را کلافه می‌کند و از انجام سایر امور بازمی‌دارد!

ما در این متن سعی کرده‌ایم مهم‌ترین موارد و علت خاموش‌شدن ماشین ظرف‌شویی را بیان کرده و به شما کمک کنیم با شناخت این عوامل و پیشگیری از به وجود آمدن آن شرایط، همیشه یک ابزار شست‌وشوی آماده به کار و همچنین ظرف‌های تمیز داشته باشید؛ پس تا انتها با ما باشید.

بیشتر بخوانید:   4 علت کار نکردن ماشین ظرفشویی را بدانید!

علت خاموش‌ شدن ماشین ظرفشویی

موضوعی که موجب شده است بسیاری از افراد به‌دنبال علت خاموش‌شدن ماشین ظرف‌شویی خود باشند، کلافگی پیوسته و تلنبارشدن کارها به‌دلیل کارایی نامناسب دستگاه و همچنین افزایش احتمال خراب‌شدن ماشین ظرف‌شویی در درازمدت است که می‌تواند هزینه‌های مالی سنگینی بر دوش شما بگذارد؛ از این‌رو مهم است در ادامه در جست‌وجوی علت خاموش‌شدن ماشین ظرف‌شویی در حین کار باشیم.

8 دلیل خاموش‌شدن ماشین ظرفشویی در حین کار

در ادامه مهم‌ترین موارد و علت خاموش‌شدن ماشین ظرف‌شویی را بیان می‌کنیم:

  1. قطعبودن جریان برق ماشین ظرفشویی

ممکن است دلیل از کار افتادن ماشین ظرف‌شویی در اواسط یا حین کار نرسیدن جریان یا ولت برق به دستگاه باشد؛ البته موارد دیگری هم می‌تواند وجود داشته باشد و گاهی بسیاری از افراد در این موارد کوتاهی می‌کنند و این امر را نادیده می‌گیرند. در این شرایط لازم است فیوز برق مربوط به ماشین را بررسی کنید تا مطمئن شوید فیوز نپریده باشد. حتی می توان مهمترین علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی  قطع جریان برق در نظر گرفت، همچنین پریز برق و کابلی را که دستگاه به آن متصل است، به‌خوبی بررسی کنید. چنانچه در موردی چراغ‌های ماشین ظرف‌شویی و صفحه‌نمایش دستگاه شما روشن است، یعنی برق جریان ولتاژ را به‌خوبی می‌رساند و سالم است.

دلیل خاموش‌شدن ماشین ظرفشویی

  1. خرابشدن فیوز حرارتی ظرفشویی

فیوز حرارتی یکی دیگر از قطعه‌های داخل ماشین ظرف‌شویی است که جریان برق را به اجزایی مانند موتور و قطعه برد در زمانی که بیشتر از حد مجاز داغ شوند، قطع کرده و از سوختن جلوگیری می‌کند؛ بنابراین یکی از دلایل خاموش‌شدن ماشین ظرف‌شویی یا هر وسیله برقی در حین کار قطع‌شدن و پریدن فیوز حرارتی است؛ پس برای رفع این مشکل بهتر است از تکنسین و متخصصان مشورت بگیرید.

  1. وجود مشکل در درب ماشین ظرف‌شویی

برای یافتن علت خاموش‌شدن ناگهانی ماشین ظرف‌شویی و به‌صورت اتفاقی، بهتر است درب را چک کنید. توصیه می‌شود یک‌بار درب دستگاه را باز و بسته کرده و محکم چفت کنید تا از آن مطمئن شوید. یا تا زمانی که درب دستگاه به‌خوبی و محکم بسته نشده، شست‌وشو شروع نمی‌شود و ماشین در حالت خاموش باقی می‌ماند. اگر همچنان در حین شستن ظروف بخواهید درب را باز کنید، فرایند شستن متوقف می‌شود، اما گاهی پیش می‌آید، که علت مشکلات ماشین ظرفشویی شما ایراد در درب یا قفل یکی از اجزا مثلاً در زبانه میکروسویئچو باشد؛ در این صورت باید برای تعمیر اقدام کرده و اگر لازم بود، فوری این قطعات را عوض کنید.

  1. معیوب‌بودن برد دستگاه

برد الکتریکی ماشین ظرف‌شویی همه موارد و حرکات دستگاه را مدیریت می‌کند و فرمان شروع و اتمام کار را به هرکدام از قطعات می‌دهد؛ به همین دلیل ممکن است یکی از دلایل خاموش‌شدن ماشین ظرف‌شویی همین امر باشد. در این باره لازم است اشاره کنیم بررسی و چک‌کردن برد امری مهم است و به تخصص و دانش فنی نیاز خواهد داشت. اگر برد دستگاه شما ولتاژ را دریافت می‌کند، اما درخواست شما عملی نشده و درست نمی‌شود، حتماً در اسرع وقت باید آن را عوض کنید.

  1. خراب‌شدن پنل کنترلی ماشین ظرف‌شویی

در بعضی از مدل‌های ماشین ظرف‌شویی علت توقف دستگاه در حال انجام کار ایراد پنل کنترلی است؛ البته هر ماشین ویژگی‌های جداگانه‌ای دارد. پنل کنترل دستگاه ظرف‌شویی شامل دکمه‌ها و صفحه نمایشگر است و درصورت ایراد و مشکل ممکن است به گیرکردن دکمه‌ها و اختلال در نوع عملکرد ظرف‌شویی شما منجر شود که تنها راه‌حل این مشکل تعویض پنل کنترلی است.

علت خاموش‌شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی

  1. معیوب‌بودن پمپ و موتور ظرف‌شویی

برای اینکه دلیل خاموش‌شدن ماشین ظرف‌شویی خود را بیابید، باید توجه داشته باشید برای اینکه دستگاه شما به‌خوبی کار کند نیاز به آب و جریان آن دارد؛ به همین دلیل ممکن است اگر آب منزل را باز کنید، جریان آب درون دستگاه قطع شود و به‌خوبی به دستگاه نرسد، اما این اتفاق خیلی رخ نمی‌دهد. عامل مهم دیگر پمپ آب است که در هر صورت باید همیشه جریان آب را به‌خوبی به موتور برساند تا دچار مشکل نشوید، اما بهتر است از متخصصان در این مورد کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:   علت جمع‌‌شدن کف در ماشین ظرفشویی و راه‌ه رفع آن
  1. خرابشدن فن و تجهیزات تهویه ظرف‌شویی

قسمت تهویه ماشین ظرف‌شویی در پایان سیکل شست‌وشو باز می‌شود؛ یعنی در مرحله خشک‌کردن ظروف شما تا قطعه فن بتواند هوای درون را به بیرون برساند تا داغ و گرم نشود. اگر فن دستگاه شما در حال کارکردن نباشد، ظروف به‌خوبی خشک نمی‌شوند. همچنین اگر این اتفاق بیفتد، پنل‌های کنترلی خاموش می‌شوند و ماشین ظرف‌شویی شما در حال کار‌کردن خاموش می‌شود.

  1. اشکال در قسمت المنت حرارتی

یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند علت توقف ماشین ظرف‌شویی باشد، وجود اشکال در المنت حرارتی است. در برخی از ماشین‌ها هنگامی که المنت شکسته یا در هر صورت دچار نقص فنی شده باشد، این اتفاق ممکن است ایجاد شود. نشانه‌های دیگر درباره خرابی المنت حرارتی در ماشین ظرف‌شویی گرم‌نشدن آب برای شستن ظروف و خشک‌نشدن آن‌ها در پایان اتمام کار است. گاهی خود قطعه المنت هیچ مشکلی ندارد و ایراد از سیم‌کشی و اتصال فیوزها در بیرون دستگاه است و شاید تنها راهکار این مشکل تعویض المنت باشد.

نکاتی درباره خاموش‌شدن ماشین ظرفشویی حین کار

همان‌گونه که پیش‌تر نیز گفته شد، از مواردی که می‌توان درباره علت خاموش‌شدن ماشین ظرف‌شویی مطرح کرد، امکان دارد برای شما هم رخ بدهد. همیشه برای جلوگیری از خرابی دستگاه از قرص ماشین ظرفشویی با کیفیت استفاده کنید، از مهم‌ترین دلایل بروز این مورد قطع‌شدن جریان برق و بازماندن درب ماشین ظر‌ف‌شویی و برخی دیگر از ایرادات مانند ایراد در المنت حرارتی پمپ یا موتور است.

خاموشی ماشین ظرف‌شویی در حال کار یا توقف آن در هنگام شستن مشکلی نگران‌کننده است که در بسیاری از موارد با آن مواجه می‌شویم. دلایل متعددی از جمله مشکل در مدار و سیم‌کشی وجود دارد؛ بنابراین برای رفع این مشکل می‌توانید از نمایندگی‌های مجاز در سراسر شهرستان خدمات دریافت کنید. همچنین استفاده از محافظ جریان برق برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به دستگاه می‌تواند تأثیر طولانی بر عمر ماشین ظرف‌شویی شما داشته باشد.

علت توقف ماشین ظرفشویی

همچنین باید توجه داشته باشید که قفل‌شدن درب ماشین لباسشویی نقش بسیار مهمی در خاموش و روشن‌شدن دستگاه شما دارد. خراب‌شدن قطعه درب ماشین ظرف‌شویی درنهایت به خاموشی دستگاه شما منجر خواهد شد. قطع جریان آب در ماشین ظرف‌شویی اجرای هریک از برنامه‌ها را در شست‌وشوی ظروف با مشکل مواجه می‌کند، البته بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی راهکارهای فراوانی وجود دارد. اگر به‌طور ناگهانی ماشین ظرف‌شویی از کارکردن ایستاد، بهتر است جریان محفظه آب را چک کنید.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم تا موارد مختلفی را که می‌تواند علت خاموش‌شدن ماشین ظرف‌شویی باشد بررسی کنیم؛ معضلی که می‌تواند علاوه ‌بر ایجاد هزینه‌های مالی در درازمدت به‌واسطه خراب‌شدن این دستگاه، فرایند شست‌وشوی ظروف را نیز برایتان بسیار مشکل‌تر کند.

در این مطلب 8 دلیل خاموش‌شدن ناگهانی ماشین ظرف‌شویی را بیان کردیم؛ قطعاً می‌توان با انجام راهکارهای مختلف یا از بروز آن جلوگیری کرد و یا در صورت رخ‌دادن، آن را برطرف کرد؛ البته ممکن است از کار افتادن دستگاه دلایل دیگری نیز داشته باشد که بهتر است در این باره با افراد متخصص مشورت کنید و بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

دیدگاه کاربران

*
*
*