علت باز نشدن قرص ماشین ظرفشویی چیست؟

بازنشدن قرص ماشین ظرفشویی

دلایل متعددی برای پاسخ به این سؤال شایع وجود دارد که علت حل‌نشدن قرص ماشین ظرف‌شویی چیست. یکی از مهم‌ترین دلایل این معضل می‌تواند کیفیت پایین قرص باشد. از این‌رو برای پیشگیری از این مشکل بهتر است از قرص‌های ماشین ظرف‌شویی باکیفیت و استاندارد که دارای برندهای شناخته‌شده هستند استفاده شود. البته حل‌نشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. از جمله این که قرص پوشش مناسبی نداشته باشد. گاهی نیز دلیل بازنشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی این است که آب به دمای مناسبی نمی‌رسد. همچنین اگر سوراخ‌های آبفشان گرفته باشد یا به عبارت دیگر کیپ باشند، ممکن است قرص در ماشین ظرف‌شویی باز نشود.

قرص ماشین ظرف‌شویی چگونه عمل می‌کند؟

فرمولاسیون شوینده‌‌های ماشین ظرفشویی از جمله قرص ظرفشویی، به گونه‌ای است که می‌تواند جایگزین مایع ظرف‌شویی شود. در این قرص‌ها به مقادیر کافی آنزیم‌های شست‌وشو وجود دارد که به تمیزی و درخشندگی ظروف کمک می‌کنند. در ماشین‌های ظرف‌شویی محفظه‌ای برای قراردادن قرص وجود دارد. قرص در محفظه قرار می‌گیرد و با به کار افتادن ماشین ظرف‌شویی در محفظه باز می‌شود. سپس قرص در آب حل شده و عملیات شست‌وشوی ظروف آغاز می‌شود. قرص‌های ماشین ظرف‌شویی انواع گوناگونی دارند و در انواع معمولی، کوانتوم و قرص‌های همه‌کاره در بازار موجودند.

بازنشدن قرص ظرفشویی

قرص‌های ماشین ظرف‌شویی با توجه به نوع، برند و کیفیت قیمت متفاوتی دارند. بدیهی است کیفیت بالا و استاندار بودن قرص‌های ماشین ظرف‌شویی در قیمت این محصولات نیز تأثیر دارد. مشکل شایعی که هنگام استفاده از این قرص‌ها وجود دارد بازنشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی است. در ادامه به بررسی این معضل و به عبارت دیگر علت حل‌نشدن قرص ماشین ظرف‌شویی پرداخته شده است.

علت بازنشدن قرص ماشین ظرفشویی چیست؟

در این قسمت به مهم‌ترین علل حل‌نشدن قرص در ماشین ظرفشویی می‌پردازیم:

  1. کیفیت پایین قرص ماشین ظرف‌شویی

دلیل بازنشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی می‌تواند کیفیت پایین قرص باشد. قرص‌های ماشین ظرف‌شویی در برندها و کیفیت‌های متعددی در بازار عرضه می‌شوند که با توجه به کیفیت قیمت‌های متعددی نیز دارند. در این میان قرص‌های ماشین ظرف‌شویی بی‌کیفیت ممکن است قیمت مناسبی داشته باشند اما با بازنشدن در ماشین ظرف‌شویی همان هزینه پایینی که برای خرید آن‌ها صرف شده است نیز از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید:   راهنمای خرید قرص ماشین ظرفشویی + نکات مهم

قرص‌های بی‌کیفیت به‌دلیل ناخالصی‌هایی که دارند به‌خوبی در آب حل نشده و رقیق نمی‌شوند. گاهی نیز دلیل حل‌نشدن قرص ماشین ظرف‌شویی فاسدبودن پوشش قرص‌هاست. قرص‌های بی‌کیفیت به‌دلیل ناخالصی‌های آن‌ها، خیلی سریع‌تر در معرض فساد و خراب‌شدن قرار می‌گیرند.

  1. مسدودبودن سوراخ‌های آبفشان‌های پایین و بالا

از شایع‌ترین دلایل بازنشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی مسدودبودن سوراخ‌های آبفشان‌های پایین و بالاست. اگر سوراخ‌های آبفشان گرفته باشند، آب با فشار مناسب روی ظروف نمی‌ریزد و همین امر نیز دلیل حل‌نشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی است. این اتفاق ممکن است به‌مرور زمان و بر اثر استفاده مکرر و مداوم از ماشین ظرف‌شویی، همچنین تمیزنکردن محفظه‌های آن رخ دهد. از این‌رو بهتر است پس از هر بار استفاده از ماشین ظرف‌شویی حتماً آن را تمیز کنید تا از کیپ‌شدن سوراخ‌های آبفشان جلوگیری شود.

  1. پمپاژنکردن صحیح هیپ پمپ

از موارد دیگری که می‌تواند دلیل حل‌نشدن قرص ماشین ظرفشویی باشد، پمپاژنکردن صحیح هیپ پمپ است. درواقع اگر هیپ پمپ به‌خوبی کار نکند سبب می‌شود در پاشیدن آب در ظروف اختلال ایجاد شود و همین موضوع سبب می‌شود ظروف به‌درستی تمیز نشوند. زیرا در این مواقع به‌دلیل بازنشدن قرص ماشین ظرف‌شویی مواد شوینده به سطح ظروف نمی‌رسد و ظروف به تمیزی مطلوب نمی‌رسند.

حل‌نشدن قرص ماشین ظرفشویی

  1. کافی‌نبودن میزان سطح آب

دلیل بازنشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی می‌تواند کافی‌نبودن میزان سطح آب هم باشد. چراکه برای حل‌شدن قرص در ماشین ظرف‌شویی به مقدار لازم آب نیاز است و نبود این میزان جز حل‌نشدن قرص، تمیزنشدن ظروف را هم به‌دنبال خواهد داشت. وظیفه تشخیص کافی‌بودن آب برای شست‌وشو بر عهده هیدروستات یا همان آب شمار (برد الکترونیکی) است. اگر این قطعات با مشکل مواجه شوند قرص در ماشین ظرف‌شویی حل نمی‌شود. از این‌رو چنانچه دلیل حل‌نشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی را نمی‌دانید از سالم‌بودن این قطعات مطمئن شوید.

  1. گرم‌نشدن آب در ماشین ظرف‌شویی

دلیل بازنشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی می‌تواند گرم‌ نشدن آب ماشین ظرف‌شویی باشد. بروز این مشکل به‌دلیل خرابی در سنسور المنت یا هیتر المنت است. از این‌رو اگر به‌دنبال علت حل‌نشدن قرص ماشین ظرف‌شویی هستید حتماً از سالم‌بودن این قطعات هم مطمئن شوید.

  1. مسدودبودن درب محفظه جاقرصی

دلیل بازنشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی گاهی مسدودبودن درب محفظه جاقرصی است. همین امر می‌تواند سبب شود قرص در محفظه گیر کند و بیرون نیاید. درنتیجه در آب نیز حل نمی‌شود و فرایند شست‌وشو را با مشکل مواجه می‌کند. درصورت بروز این مشکل گاهی لازم است کل جاقرصی عوض شود.

  1. استفاده از مقادیر بیش از اندازه قرص

شاید کمی عجیب باشد اما گاهی دلیل حل‌نشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی استفاده بی‌رویه از قرص‌های ماشین ظرف‌شویی است. در برخی مواقع افراد برای تمیزی بیشتر ظروف از مقادیر بیشتری قرص ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنند که کاملاً اشتباه است. زیرا این امر سبب می‌شود مقادیر اضافی قرص‌ها در ماشین ظرف‌شویی حل نشوند و باقی بمانند. گاهی نیز در محفظه‌ها گیر می‌کنند و مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورند. بنابراین باید به نحوه گذاشتن قرص در ماشین ظرفشویی دقت کرد.

بیشتر بخوانید:   آیا نصف‌کردن قرص ماشین ظرفشویی امکان‌پذیر است؟
  1. گیرکردن بازوهای شست‌وشو به ظروف

گاهی نیز دلیل بازنشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی گیرکردن بازوهای شست‌وشو به ظروف است. برای جلوگیری از بروز این مشکل پس از این که ظروف در سبد قرار گرفتند بهتر است بازوهای شست‌وشو را با دست به‌آرامی بچرخانید تا از گیرنکردن ظروف به بازوها مطمئن شوید. این موضوع فرایند شست‌وشو را با مشکل مواجه می‌کند و می‌تواند دلیل حل‌نشدن قرص ماشین ظرف‌شویی هم باشد.

 

  1. فعال‌نبودن حالت مولتی تب در ماشین ظرف‌شویی

ممکن است گاهی دلیل حل‌نشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی فعال‌نبودن حالت مولتی تب باشد. در این مواقع تنها کافی است گزینه مولتی تب را فعال کنید تا فرایند حل‌شدن قرص انجام شود.

سخن پایانی

در این مقاله دلایل بازنشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی بررسی و به این دو سؤال پرتکرار پاسخ داده شد که قرص ماشین ظرف‌شویی چگونه عمل می‌کند و دلیل حل‌نشدن قرص ماشین ظرف‌شویی چیست. مشخص شد حل‌نشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که با تشخیص به‌موقع از بروز مشکلات عدیده بعدی جلوگیری می‌شود.

گاهی دلیل حل‌نشدن قرص ماشین ظرف‌شویی بروز مشکلی کوچک مانند فعال‌نبودن حالت مولتی تب است که این امر به‌سادگی و توسط افراد در خانه حل می‌شود. اما گاهی این معضل دلیلی تخصصی دارد و لازم است کارشناس متخصص موضوع را بررسی کند تا عیب‌یابی صورت بگیرد. از این‌رو بهتر است در صورتی که علت بازنشدن قرص در ماشین ظرف‌شویی را نمی‌دانید موارد گفته‌شده در مقاله فوق را بررسی کنید. اگر از موارد ساده و حل‌شدنی بود به‌سادگی می‌توانید آن را رفع کنید اما چنانچه مشکل در موارد جدی‌تر مانند خرابی پمپ باشد حتماً لازم است از فرد متخصص در این زمینه کمک گرفته شود.

دیدگاه کاربران

*
*
*