نحوه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی | بهترین روش‌ ها

نحوه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی

در نحوه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی لازم است به برخی نکات توجه شود تا عمل ضدعفونی به‌درستی انجام گیرد. درواقع طریقه ضدعفونی‌کردن ماشین ظرفشویی با مراقبت‌های هنگام استفاده از این وسیله مرتبط است. هرچقدر در زمان استفاده از ماشین ظرفشویی، اصول استفاده صحیح از این وسیله بیشتر رعایت شود، ماشین ظرفشویی دیرتر به ضدعفونی و تمیزکردن نیاز دارد.

در این مقاله توضیح داده می‌شود که چه زمانی باید ماشین ظرفشویی را ضدعفونی کرد. همچنین نحوه تمیزکردن ماشین ظرفشویی اعم از قسمت‌های داخلی، خارجی و فیلتر آن بررسی می‌شود. درنهایت نیز تأثیر شوینده‌های مناسب در نحوه ضدعفونی‌کردن ماشین ظرفشویی توضیح داده خواهد شد.

چه زمانی نیاز است ظرفشویی را ضدعفونی کنید؟

پاسخ به سؤال اینکه چه زمانی باید نسبت به نحوه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی اقدام کرد، به میزان استفاده و نوع استفاده هر فرد از این وسیله بستگی دارد. درواقع معیار ثابتی را برای این عمل نمی‌توان در نظر گرفت؛ چراکه بعضی از افراد به‌طور مداوم و هر روز از این وسیله استفاده می‌کنند و برخی دیگر شاید 2 بار در ماه هم از ماشین ظرفشویی خود استفاده نکنند. بدیهی است افرادی که به‌صورت مداوم و مستمر از این دستگاه استفاده می‌کنند، لازم است هفته‌ای یک‌بار یا درنهایت دو هفته یک‌بار برای ضدعفونی ماشین ظرفشویی خود اقدام کنند، اما برای افرادی که استفاده محدودتری دارند این فواصل زمانی طولانی‌تر خواهد بود.

 

همچنین افرادی که اصول صحیح استفاده از ماشین ظرفشویی را بیشتر و بهتر رعایت می‌کنند، در فواصل طولانی‌تری به ضدعفونی ماشین ظرفشویی نیازمند می‌شوند. از مهم‌ترین این اصول می‌توان به پاک‌کردن ظروف قبل از قراردادن در ماشین ظرفشویی، استفاده از شوینده مناسب، نحوه چیدمان صحیح ظروف در دستگاه و استفاده از نمک ماشین ظرفشویی مناسب اشاره کرد. بدیهی است رعایت این اصول در نحوه شست‌وشوی ماشین ظرفشویی و ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست در عملکرد بهتر دستگاه نقش مهمی دارد. البته در هر صورت لازم است ماشین ظرفشویی هر 6 ماه یک‌بار سرویس دوره‌ای شود تا عملکرد آن افت پیدا نکند. معمولاً نحوه ضدعفونی‌کردن ماشین ظرفشویی به‌صورت سرویس دوره‌ای، توسط نمایندگی‌های مجاز صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:   نمک ماشین ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه تمیزکردن ماشین ظرفشویی

نحوه ضد عفونی‌ کردن بدنه ظرفشویی

برخی افراد گمان می‌کنند زمانی که صحبت از طریقه ضدعفونی‌کردن ماشین ظرفشویی به میان می‌آید، تنها منظور قسمت داخلی ماشین ظرفشویی است؛ درحالی‌که این‌طور نیست و قسمت بیرونی ماشین ظرفشویی نیز نیازمند تمیزکردن و ضدعفونی‌کردن است؛ در واقع در نحوه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی به‌طور صحیح باید تمامی قسمت‌های ماشین ظرفشویی پوشش داده شود. جهت ضدعفونی بدنه ماشین ظرفشویی می‌توان از شیشه‌شور استفاده کرد.

تنها کافی است بر بدنه ماشین ظرفشویی اسپری شده و سپس با یک دستمال تمیز پاک شود. در صورتی که بدنه ماشین ظرفشویی چربی گرفته باشد، می‌توان کمی جوش‌شیرین و مایع ظرفشویی را روی یک اسکاج نرم قرار داد و بدنه را با آن پاک کرد. البته لازم است بعد از این عمل حتماً چند مرتبه دستمال‌کشی صورت بگیرد تا کف روی بدنه باقی نماند. درنهایت نیز با یک دستمال خشک و تمیز باید بدنه ماشین ظرفشویی کاملاً خشک شود.

 

نحوه تمیزکردن فیلتر ظرفشویی

فیلتر ماشین ظرفشویی را بدون شک باید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ماشین ظرفشویی محسوب کرد که باید تمیز و ضدعفونی شود؛ چراکه وظیفه فیلتر این است که باقی‌مانده غذاها، چربی‌ها و آلودگی‌های ظروف را به خود جذب کند؛ بنابراین زمانی که صحبت از نحوه تمیزکردن ماشین ظرفشویی به میان می‌آید، برای تمیزکردن فیلتر باید ارزش بالاتری قائل بود.

بیشتر بخوانید:   معرفی 4 راهکار برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی

فیلتر ماشین ظرفشویی در کف دستگاه قرار دارد و قابلیت خارج‌شدن را دارد؛ از این‌رو لازم است پس از هر بار استفاده آن را خارج کرده و با آب گرم و مواد شوینده مناسب شست‌وشو داد؛ البته لازم است پس از خارج‌کردن فیلتر ماشین ظرفشویی آن را کاملاً بررسی کرد تا چنانچه فیلتر آسیب دیده باشد، برای رفع مشکل آن اقدامات لازم انجام شود. بدیهی است در نحوه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی به شیوه صحیح، باید به سلامت قسمت‌های مختلفی که ضدعفونی می‌شوند نیز دقت شود. درواقع در این صورت هم عمل ضدعفونی و تمیزکردن انجام می‌شود، هم اینکه چنانچه آسیبی متوجه وسیله باشد زود شناسایی می‌شود.

تمیز کردن فیلتر ظرفشویی

نحوه ضد عفونی‌ کردن ماشین ظرفشویی 

یکی از موضوعات مهم در نحوه ضدعفونی‌کردن ماشین ظرفشویی، انتخاب شوینده مناسب است. شوینده مناسب به شوینده‌ای گفته می‌شود که کیفیت و مرغوبیت لازم را برای فرایند شست‌وشو داشته باشد. البته صرف گران‌بودن یک شوینده نشان از کیفیت بالای آن نیست، اما مسلماً مواد شوینده باکیفیت و مرغوب قیمت بالاتری نیز دارند.

روش ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی

لازم است حتماً هنگام خرید مواد شوینده ماشین ظرفشویی تاریخ انقضا این محصولات چک شود تا مبادا گذشته باشد. درواقع یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تمیزی و درخشندگی ظروف، انتخاب شوینده مناسب است. نحوه شست‌وشوی ماشین ظرفشویی در مواقعی که از شوینده‌های بی‌کیفیت استفاده می‌شود، کاملاً متفاوت است و باقی‌ماندن لک روی ظروف و کدرشدن آن‌ها کمترین آسیبی است که شوینده غیراستاندارد وارد می‌کند.

از طرفی دیگر شوینده نامرغوب و بی‌کیفیت سبب می‌شود ماشین ظرفشویی جرم بگیرد و در این صورت دیگر نحوه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی با روش‌های معمولی کارساز نیست؛ از این‌رو چنانچه از شوینده‌های مناسب و باکیفیت استفاده شود، فواصل ضدعفونی ماشین ظرفشویی را می‌توان طولانی‌تر کرد؛ چراکه شوینده‌های مناسب بخشی از عملیات ضدعفونی درون ماشین ظرفشویی را نیز بر عهده می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی

سخن پایانی

نحوه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی از همه جهات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهای مناسبی نیز جهت تمیزکردن و ضدعفونی‌کردن همه قسمت‌های ماشین ظرفشویی ارائه شد، اما نکته مهمی که باید به آن دقت داشت این است که هر وسیله‌ای دارای طول عمر استانداردی است و معمولاً با گذر زمان ممکن است کارکرد اولیه خود را از دست بدهد، اما چنانچه اصول صحیح نگهداری از هر وسیله‌ای رعایت شود، قطعاً می‌توان طول عمر مفید هر وسیله‌ای را بالاتر برد.

دیدگاه کاربران

*
*
*