دلیل آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی و راه‌های رفع آن

آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی

آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی امری کاملاً طبیعی است که اصلی‌ترین علت آن هم رعایت‌نکردن اصول صحیح شست‌وشوی این ظروف است؛ البته با آموزش نحوه شست‌وشوی صحیح ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی تا حد قابل‌توجهی می‌توان از آبی‌شدن ظروف استیل در ظرف‌شویی جلوگیری کرد.

در این مقاله ابتدا توضیحاتی درباره جنس فلز استیل داده می‌شود. سپس نحوه صحیح شست‌وشوی این ظروف برای جلوگیری از تغییر رنگ ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی بیان خواهد شد. همچنین به موضوع شایع علت آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی نیز پاسخ داده می‌شود و راهکارهای ساده برای رفع این مشکل ارائه خواهد شد.

آیا فولاد ضد زنگ دچار زنگ‌زدگی می‌شود؟

پیش از اینکه به بررسی علت آبی‌شدن ظروف استیل در ظرف‌شویی پرداخته شود، لازم است در باب جنس این فلز و چگونگی تبدیل فولاد به استیل توضیحاتی ارائه شود. قطعاً با داشتن اطلاعات تکمیلی در این زمینه می‌توان تا حد قابل‌توجهی از بروز مشکل تغییر رنگ و آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی جلوگیری کرد. استیل از فولاد ضد زنگ تهیه می‌شود و همان‌طور که از نام این فلز برداشت می‌شود، فولاد ضد زنگ باید در مقابل زنگ‌زدگی مقاوم باشد که البته در اکثر مواقع نیز چنین است.

علت ضد زنگ بودن فولاد این است که در ترکیبات این فلز حداقل 11 درصد کروم استفاده شده است. عنصر کروم دارای میل ترکیبی بسیار بالایی با اکسیژن هواست که سبب می‌شود اکسید کروم در سطح فولاد پخش شده و مانع نفوذ اکسیژن به سطوح زیرین فولاد شود؛ درواقع همین موضوع سبب می‌شود از تشکیل اکسید آهن در این فلز جلوگیری شود. در این مرحله فولاد به استیل تبدیل می‌شود؛ البته ناگفته نماند لایه‌ای که با کروم اکسید می‌شود به‌قدری نازک است که با چشم قابل مشاهده نیست.

بیشتر بخوانید:   علت شستشوی طولانی‌مدت ماشین ظرفشویی را بدانید!

به جز عنصر کروم، در فولاد از عناصر دیگری همچون مولیدن و نیکل نیز استفاده می‌شود. این ترکیبات نیز مقاومت این فلز را در برابر زنگ‌زدگی بالا می‌برند؛ به همین دلیل معمولاً استیل‌ها و فولادهای ضد زنگ مقاومت نسبتاً بالایی در مقابل اتمسفر و همچنین آب‌های معمولی دارند و به‌ندرت ممکن است این فلزها در شرایط نگهداری عادی دچار خوردگی یا زنگ‌زدگی شوند.

در صورتی ‌که این فلزها در شرایط خاصی قرار بگیرند، احتمال خوردگی و زنگ‌زدگی آن‌ها نیز وجود دارد. این شرایط خاص محیط‌هایی است که آب کلر بالایی دارد یا اسیدی است؛ برای مثال آب‌های شور دریا بسیار اسیدی و دارای کلر هستند که فولاد و استیل را دچار زنگ‌زدگی می‌کنند.

سیاه‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی

آیا می‌توان ظروف استیل را برای شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی قرار داد؟

امروزه ظروف استیل کاربرد بی‌شماری در بین وسایل آشپزخانه پیدا کرده‌اند و به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که گفته شد به‌دلیل وجود عنصر کروم در این ظروف، آن‌ها مقاومت بالایی در مقابل زنگ‌زدگی دارند، اما این بدان معنا نیست که اصول نگهداری این ظروف دیگر رعایت نشود. از اصول نگهداری ظروف استیل این است که بهتر است این ظروف با دست شسته شوند و سپس خشک و در محل مناسب نگهداری شوند تا طول عمر بالاتری داشته باشند، اما بسیاری از افراد به‌دلیل نداشتن زمان کافی یا دلایل شخصی فرصت این کار را ندارند و انواع برنامه شست‌وشوی ماشین ظرفشویی باعث شده که برای این ظروف از آن استفاده شود.

در وهله اول استفاده از ماشین ظرف‌شویی برای این ظروف جز در موارد خاص توصیه نمی‌شود، اما اگر از ماشین ظرف‌شویی نیز استفاده می‌شود، باید حتماً اصولی را رعایت کرد تا شاهد تغییر رنگ ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی نباشید. برای جلوگیری از سیاه‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی باید از قراردادن ظروف استیل و مسی در کنار یکدیگر خودداری کرد؛ چراکه این ظروف در کنار یکدیگر و با اضافه‌شدن مواد شوینده، واکنش شیمیایی از خود بروز می‌دهند. لازم است برای جلوگیری از تغییر رنگ ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی، این ظروف به‌تنهایی در ماشین ظرف‌شویی شسته شوند. شستن این ظروف به همراه ظروف دیگر به‌هیچ‌وجه درست نیست؛ چراکه ممکن است سبب آسیب و تغییر رنگ این ظروف شود، البته با توجه به دستگاه ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست متفاوت است.

بیشتر بخوانید:   اصلی‌ترین علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی گاهی به‌دلیل ترکیبات مواد شیمیایی است؛ از این‌رو توصیه می‌شود هنگام خرید مواد شوینده به راهنمای آن‌ها توجه شود و از مواد شوینده ملایم‌تر که با جنس استیل نیز سازگاری دارند، استفاده شود. گاهی علت سیاه‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی این است که پس از اتمام فرایند شست‌وشو مدت زیادی خیس در داخل ماشین ظرف‌شویی قرار می‌گیرند که این امر در طولانی‌مدت، آسیب جدی به این ظروف می‌زند. با توجه به توضیحات ارائه‌شده بهتر است ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی شسته نشوند، اما درصورت نیاز نکات گفته‌شده حتماً باید رعایت شود.

آبی‌شدن ظروف استیل در ظرف‌شویی

علت آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی

آبی‌شدن ظروف استیل یکی از دغدغه‌های افرادی است که از این ظروف استفاده می‌کنند. درواقع آبی‌شدن ظروف استیل در ظرف‌شویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه به بررسی این علت‌ها پرداخته می‌شود.

  1. یکی از علت‌های آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی کیفیت پایین برخی از این ظروف است. معمولاً ظروف استیل به جز عنصر کروم، عناصر دیگری نیز دارند که گاهی مقاومت استیل را پایین‌تر می‌آورند؛ از این‌رو چنانچه مقدار این عناصر در ظروف استیل بیشتر شود، احتمال آبی‌شدن ظروف استیل کاملاً طبیعی است. توصیه می‌شود در زمان خرید ظروف استیل به بالابودن کیفیت محصول توجه شود.
  2. از دیگر علت‌های آبی‌شدن ظروف استیل این است که در زمان چیدمان این ظروف در دستگاه، دقت کافی نمی‌شود. گاهی چیدمان به نحوی صورت می‌گیرد که مواد شوینده در ظروف استیل به‌درستی شسته نمی‌شوند و درنتیجه با باقی‌ماندن ذرات مواد شوینده، رنگ ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی تغییر می‌کند.
  3. از دیگر دلایل آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی این است که ظروف قبل از قرارگرفتن در دستگاه پاک‌سازی نمی‌شوند و معمولاً ذرات غذای فراوانی در کف این ظروف باقی می‌ماند و به همان حالت در ماشین ظرف‌شویی قرار داده می‌شوند. در چنین مواقعی هنگام شروع فرایند شست‌وشو، ذرات غذا با مواد شوینده و آب با هم واکنش نشان می‌دهند و سبب تغییر رنگ یا آبی‌شدن ظروف استیل در ظرف‌شویی می‌شوند.

تغییر رنگ ظروف استیل در ظرفشویی

رفع مشکل آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی

مشکل آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی، بسیار شایع است اما راه‌حل نیز دارد و با چند راهکار ساده و خانگی می‌توان تا حد قابل‌توجهی این مشکل را برطرف کرد. البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ از این‌رو بهتر است با رعایت اصول شست‌وشوی این ظروف، از آبی‌شدن ظروف استیل پیشگیری کرد.

راه‌های پیشگیری از تغییر رنگ ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی بسیار ساده است. تنها کافی است ظروف قبل از قرارگرفتن در ماشین ظرف‌شویی تمیز شوند و از مواد شوینده مناسب هم استفاده شود. همچنین پس از اتمام فرایند شست‌وشو باید ظروف خشک شوند تا شاهد آبی‌شدن یا سیاه‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی نباشید.

سخن پایانی

دلیل آبی‌شدن ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی و راه‌حل رفع این مشکل نیز بیان شد. اگرچه این مشکل با راه‌کارهای ساده‌ای رفع‌شدنی است، توصیه می‌شود برای پیشگیری از این مشکل از شستن این ظروف در ماشین ظرف‌شویی خودداری شود. قطعاً با رعایت نکات گفته‌شده از صدمه‌دیدن ظروف استیل تا حد بالایی جلوگیری می‌شود و طول عمر این ظروف نیز بالاتر می‌رود.

دیدگاه کاربران

*
*
*