علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست؟ + نحوه رفع کدری ظروف

علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

پاسخ به سوال شایع علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست، نیازمند بررسی دقیق از نحوه شست‌وشو و عوامل موثر در فرآیند شست‌وشو است. چراکه علت کدر شدن ظروف در ظرفشویی و همینطور علت مات شدن ظروف شیشه‌ای در ماشین ظرفشویی تقریبا یکسان است. البته نیاز است که پیش از اینکه به دنبال راه حل و رفع کدری از ظروف بود، علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی را شناسایی کرد، چراکه با مشخص شدن علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی، بهتر و اصولی‌تر می‌توان در جهت رفع مشکل اقدام کرد.

در این مقاله ابتدا علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بیان می‌شود و سپس هر کدام از این علت‌ها به صورت مجزا تفسیر و توضیح داده خواهند شد. همینطور علت خش افتادن روی ظروف در هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی نیز بررسی می‌شود. در نهایت نیز به بررسی نحوه رفع کدری و پیشگیری از خش افتادن روی ظروف پرداخته می‌شود.

علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

چرا ظرف ها در ماشین ظرفشویی کدر میشود؟ دلیل کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی دارای دلایل به ظاهر ساده و پیش پا افتاده‌‌ای است که گاها حاصل بی دقتی در انجام برخی دستورالعمل‌های استفاده از ماشین ظرفشویی است. اما لازم به ذکر است که موضوع غیر قابل حلی نیست.

بدیهی است که زمانی‌که علت مات شدن ظروف در ماشین ظرفشویی بیان شود، بسیار راحت‌تر می‌توان در جهت حل این مشکل اقدام کرد. علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی موارد متعددی است که عبارتند از:

  1.    سختی آب
  2.    بالا بودن دمای آب
  3.    استفاده از شوینده‌های نامناسب و بی کیفیت
  4.    استفاده از ظروف نامرغوب
  5.    نحوه چینش نامناسب ظروف در ماشین ظرفشویی

دلایل گفته شده نه تنها علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی هستند بلکه در بیشتر موارد علت خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی نیز همین موارد است، که از علت کارنکردن ماشین ظرفشویی به طور صحیح ناشی می‌شود؛ در ادامه درمورد این علل به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

علت مات‌شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

تاثیر سختی آب در کدرشدن و لک شدن ظروف

اولین علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی و همینطور علت لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی، سختی آب است. سختی آب به جهت فشاری که به ظروف وارد می‌کند آسیب جدی برای ظروف محسوب می‌شود. سختی آب از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع نه تنها به ظروف آسیب می‌رساند بلکه در درازمدت نیز ماشین ظرفشویی را با اختلالات اساسی مواجه می‌کند.

جهت گرفتن سختی آب از نمک ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود. وظیفه نمک ماشین ظرفشویی گرفتن سختی آب است. البته باید دقت شود که نمک ظرفشویی که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شود بایستی با کیفیت و مرغوب باشد. چراکه استفاده از نمک ظرفشویی بی کیفیت نه تنها سختی آب را مهار نمی‌کند، بلکه علت کدر شدن ظروف در ظرفشویی و همینطور علت لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید:   نمک ماشین ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

از این رو لازم است که حتما نمک ظرفشویی با کیفیت استفاده شود تا از مشکلات بیان شده پیشگیری شود. دقت شود که دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی اعلام این است، که باید در جهت پرکردن مخزن نمک اقدام شود و نباید بدون پر کردن مخزن نمک، از  ماشین ظرفشویی استفاده کرد.

تاثیر دمای آب در کثیف ماندن ظروف

از دیگر مواردی که علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی و به عبارت دیگر دلیل کثیف ماندن ظروف است، تنظیم نکردن دمای مناسب آب است. دمای آب باید بین 50 تا 60 درجه باشد. دمای پایین‌تر و یا بالاتر از این میزان نه تنها به تمیزی ظروف نمی‌انجامد بلکه علت کدر شدن ظروف در ظرفشویی نیز می‌شود.

یکی دیگر از تصورات اشتباه در زمان شست‌وشو که بدون هیچ منطقی هم فراگیر شده است این است که هر چه دمای آب بالاتر برود در تمیزی ظروف نقش موثرتری خواهد داشت. این استدلال هیچ پایه و اساس علمی ندارد و ساخته و پرداخته ذهن است. چراکه دمای بالا و یا پایین آب هرکدام به نحوی سبب آسیب به دستگاه و کثیف ماندن ظروف می‌شوند.

از این رو لازم است که پیش از آغاز فرآیند شست‌وشو ظروف در ماشین ظرفشویی، دمای آب را تنظیم کرد. جهت تنظیم دمای آب، یک تست بسیار ساده را می‌توان انجام داد. تنها کافی است که یک شیر آب نزدیک به ماشین ظرفشویی را به مدت یک دقیقه باز گذاشت و بعد مقداری آب را در یک لیوان ریخت و دماسنج درون آن قرار داد و با این روش دمای آب را اندازه‌گیری کرد.

باید دقت شود که دمای آب بالاتر و یا پایین‌تر هر کدام به نحوی ایجاد مشکل خواهد کرد.

کدرشدن ظروف شیشیه‌ای در ماشین ظرفشویی

تاثیر مواد شوینده در کدرشدن و لک شدن ظروف

علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی و همینطور خش افتادن ظروف گاها به دلیل استفاده از شوینده‌های نامناسب و یا استفاده بیش از حد از مواد شوینده است. متاسفانه یک تصور اشتباهی که رایج هم هست این است که جهت تمیزی بیشتر ظروف باید میزان مواد شوینده را افزایش داد.

این استدلال هیچ پایه و اساسی ندارد و حتی علت مات شدن ظروف در ماشین ظرفشویی نیز همین امر است. هر ماشین ظرفشویی با حداکثر ظرفیتی که دارد قابلیت یک میزان خاصی از مواد شوینده را دارا است. فلذا بالا بردن میزان مواد شوینده هیچ تاثیری در تمیزی بیشتر ظروف ندارد.

البته گاهی نیز از مواد شوینده به میزان کافی استفاده می‌شود اما باز هم ظروف، مخصوصا ظروف شیشه‌ای، پس از شست‌وشو کدر می‌شوند.

علت مات شدن ظروف شیشه‌ای در ماشین ظرفشویی در این مواقع می‌تواند کیفیت پایین مواد شوینده باشد. مواد شوینده با کیفیت به راحتی در آب حل می‌شوند و در فرآیند شست‌وشو اختلالی ایجاد نمی‌کنند اما قرص ماشین ظرفشویی بی‌کیفیت نه تنها در آب حل نمی‌شوند، بلکه احتمال رسوب کردن آن‌ها در ماشین ظرفشویی نیز هست که این امر آسیب جدی به دستگاه وارد می‌کند.

تاثیر استفاده از ظروف نامرغوب در کدرشدن و لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

جالب است بدانید که در برخی از مواقع علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی و همینطور علت لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی به جنس و مرغوبیت ظروفی که استفاده می‌شود بر‌می‌گردد. ظروف بی کیفیت به سرعت در مقابل مواد شوینده و یا فشار آب از خود واکنش به خرج می‌دهند و کدر می‌شوند و یا اینکه لکه‌دار می‌شوند. جهت حل این مشکل یا باید ظروف با کیفیت و مرغوب خریداری شود و یا اینکه ظروف را با دست شست‌وشو داد تا از بروز این مشکل پیشگیری شود.

علت لک‌شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

تاثیر چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی در لکه‌دار شدن ظروف

 علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی و همینطور علت لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی یک دلیل بسیار شایع دیگری نیز دارد و آن چیدمان نامناسب ظروف در ماشین ظرفشویی است. چیدمان مناسب ظروف به چیدمانی گفته می‌شود که به نحوی باشد که در فرآیند شست‌وشو آب و مواد شوینده به تمامی قسمت‌های ظروف برسد و آن‌ها را تمیز کند.

گاها به دلیل چیدمان نامناسب ظروف، برخی از ظرف‌های گرد و گود همچون کاسه‌ها خوب تمیز نمی‌شوند و پس از شست‌وشو آثار لک بر آن‌ها نمایان است که این امر از معایب چیدمان نادرست ظروف است.

همچنین گاها چیدمان نادرست ظروف سبب خش افتادن بر ظروف می‌شود. به عنوان مثال، اجسام تیز همچون چاقوها را نباید به نحوی قرار داد که با ظروف دیگر برخورد کنند چراکه بی شک سبب خش دار شدن ظروف می‌شود.

علت خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی

خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی نیز، از موضوعاتی است که به دغدغه‌ای برای استفاده‌کنندگان از این وسیله تبدیل شده‌ است.

چراکه خش افتادن بر روی ظروف، گاهی تا حدی بالا است که زیبایی ظرف مورد نظر را کاملا از بین می‌برد و دیگر رغبتی برای استفاده از آن‌ ظروف باقی نمی‌گذارد. البته با دانستن علت خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌توان از بروز این مشکل پیشگیری نمود.

در واقع همان‌طور که پیش‌تر بیان شدن علت خش افتادن روی ظروف همان علت مات شدن ظروف در ماشین ظرفشویی است که توضیحات کامل آن پیش‌تر بیان شد.

بیشتر بخوانید:   اصلی‌ترین علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

نحوه رفع کدری ظروف در ماشین ظرفشویی

علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی و همینطور علت لک شدن ظروف در ماشین بیان گردیدند و دلایلی که سبب بروز این مشکلات می‌شوند نیز بررسی شدند. اما نکته قابل توجه این که گاهی ماشین ظرفشویی به طور کاملا اصولی کار می‌کند اما پس از مدتی شما متوجه کدر بودن و یا خش دار بودن ظروف می‌شوید.

لازم به ذکر است که هیچ اتفاقی یک شبه و بدون علت نیست اما در ابتدا به جهت کم‌رنگ بودن مشکل به یکباره خود را نشان نمی‌دهد و در گذر زمان نمایان می‌شود. علت مات شدن ظروف شیشه‌ای در ماشین ظرفشویی و همینطور علت لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی نیز به همین شکل است. از این رو لازم است پیش از بروز مشکل به فکر پیشگیری بود تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری شود.

علت کدرشدن ظروف در ظرفشویی

  1.    بهتر است جهت رفع کدری ظروف در ماشین ظرفشویی، پیش از قرار دادن ظروف، باقی مانده غذاهای موجود در ظروف کاملا پاک شود. این کار کمک شایانی به کدر نشدن و لک‌دار نشدن ظروف می‌کند.
  2.    ظروف شیشه‌ای و مخصوصا لیوان‌ها را بهتر است پیش از قرار دادن در دستگاه در یک تشت آب و سرکه قرار داد و بعد جهت شست‌وشو در ماشین ظرفشویی گذاشت. این عمل نه تنها  از کدر شدن ظروف شیشه‌ای پیشگیری می‌کند، بلکه تاثیر بالایی در شفافیت این ظروف دارد.
  3.    در مواقعی که تعداد ظروف کثیف کمتر از ظرفیت ماشین ظرفشویی است، بهتر و اصولی‌تر است که از حالت نیم شور استفاده شود. در این مواقع لازم نیست از یک قرص کامل استفاده شود و از آنجایی که امکان نصف کردن قرص ماشین ظرفشویی نیست، بهتر است در این مواقع، از مایع ماشین ظرفشویی استفاده شود.
  4.    لازم است که بالافاصله بعد از اتمام شست‌وشو ماشین ظرفشویی، برای جلوگیری از کدر شدن و لک افتادن بر روی ظروف، با یک دستمال مناسب ظروف خشک شوند و مدت زیادی پس از شست‌وشو در ماشین ظرفشویی نمانند.
  5.    لازم است که پس از هر چند بار استفاده از دستگاه، ماشین ظرفشویی با سرکه و جوش شیرین شسته شود تا عملکرد بهتری در هنگام شست‌وشو داشته باشد و ظروف کدر و لک‌دار نشوند. همینطور تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی نیز تاثیر بالایی در رفع کدری ظروف خواهد داشت.
  6.    چنانچه ظروف، مخصوصا ظروف شیشه‌ای پس از شست‌وشو در ماشین ظرفشویی کدر شدند تنها کافی است کمی خمیر دندان را با مایع ظرفشویی مخلوط کرده و ظروف مورد نظر را با آن‌ها شست تا کدر بودن ظروف برطرف شود.
  7.    ضروری است که مایع ظرفشویی، قرص ماشین ظرفشویی و مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی که استفاده می‌شود را با دقت بررسی کرد. چراکه در صورتی که کیفیت پایینی داشته باشد ظروف کدر و لکه‌دار می‌شوند. از این رو چنانچه مشخص شود، قرص و یا ژل شست‌وشو بی‌کیفیت است باید تعویض شوند.

چراکه مواد شوینده بی کیفیت و ارزان قیمت، شاید در ابتدا به‌صرفه و اقتصادی به نظر برسند اما نتیجه کار، قطعا ظروفی کدر و لک‌دار خواهد بود. همچنین به دستگاه نیز در دراز مدت آسیب وارد می‌شود و عمر مفید دستگاه پایین می‌آید.

بیشتر بخوانید:   معرفی 4 راهکار برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی

سخن پایانی

توضیح علت کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی به طور کامل و اصولی بیان گردید. راه حل از بین بردن مشکل نیز بررسی شد. بدیهی است که رعایت نکردن هر کدام از موارد گفته شده، در فرآیند شست‌وشو اختلال اساسی ایجاد می‌کند و نتیجه مطلوب از شست‌وشو ظروف در ماشین ظرفشویی حاصل نمی‌شود.

حتی در مواقعی ممکن است لازم شود که ظروف برای بار دیگری مجددا شسته شوند که این موضوع اصلا منطقی نیست. از این رو بهتر است که پیش از استفاده از ماشین ظرفشویی نکات لازم جهت استفاده صحیح، رعایت شوند تا فرآیند شست‌وشو کاملا بی عیب و نقص اجرا شود.

دیدگاه کاربران

*
*
*