مهم‌ترین علل گرم‌ نشدن آب ماشین ظرفشویی چیست؟

گرم‌ نشدن آب ماشین ظرفشویی

دمای بالای آب می‌تواند نقش بسیار مؤثری در فرایند شست‌وشو و پاکسازی ایفا کند و اهمیت این موضوع در شستن ظرف‌های کثیف و چرب پس از یک مهمانی شلوغ دوچندان خواهد بود، اما گاهی با شرایطی مواجه می‌شویم که آب ماشین ظرف‌شویی گرم نمی‌شود؛ از همین رو نتیجه شست‌وشو به‌هیچ‌وجه مورد رضایت نخواهد بود! گرم‌نشدن آب ماشین ظرف‌شویی معضلی است که در این متن سعی داریم ابتدا دلایل آن را برشمریم و پس از آن به اقداماتی برای جلوگیری از وقوع آن بپردازیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، حتماً این متن را تا انتها مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:   اصلی‌ترین علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

اهمیت شست‌وشوی ظروف در ماشین ظرفشویی با آب گرم

ماشین ظرف‌شویی و لباسشویی دو نمونه از پرکاربردترین دستگاه‌هایی به شمار می‌آیند که نقش مهمی در زندگی روزمره افراد دارند. شاید برای شما این اتفاق افتاده است که بفهمید درمورد بعضی ظروف، آب سرد قدرت پاک‌کنندگی لازم را ندارد، ولی آب گرم به‌راحتی چربی و غلظت مواد غذایی را از بین می‌برد، ظروف را به‌خوبی تمیز می‌کند و کار شست‌وشوی شما را راحت‌تر خواهد کرد؛ بنابراین گرم‌نشدن آب ماشین ظرف‌شویی می‌تواند فرایند شست‌وشو را مختل کند. علت کارنکردن ماشین ظرفشویی میتواند موارد مختلفی باشد.

دلایل گرم‌ نشدن آب ماشین ظرفشویی چیست؟

دلایل فراوانی برای گرم‌نشدن آب ماشین ظرفشویی وجود دارد، که برخی از موارد پرتکرار را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • خرابی یا سوختن ترموفیوز

گرم‌نشدن آب در ماشین ظرف‌شویی می‌تواند به خراب ‌شدن ترموفیوز یا حتی سوختن آن مرتبط باشد. قطعه ترموفیوز یک محافظ حرارتی دستگاه حساب می‌شود که کار محافظت، گرمای زیاد و حرارت بالا را بر عهده دارد. نقش اصلی ترموفیوز این است که اگر تشخیص دهد افزایش دما خطرناک است، از دمای بحرانی جلوگیری کرده و یکی از مدارهای ماشین را قطع می‌کند. دمایی که ترموفیوز باید در استفاده از خود نشان دهد در هر دستگاهی فرق دارد. در ماشین‌های ظرف‌شویی وقتی المنت بیش‌ازحد مجاز خود گرم شود ممکن است بسیاری از قطعات ماشین دچار سوختگی شوند. در این مورد باید ترموفیوز مدار را قطع کرد تا از سوختگی قطعات ماشین ظرف‌شویی جلوگیری شود.

دلیل گرم‌ نشدن آب ماشین ظرفشویی

همان‌گونه که گفته شد، خرابی و سوختن ترموفیوز می‌تواند عامل مهمی در گرم‌نشدن آب ماشین ظرف‌شویی باشد. برای اینکه خیالتان راحت شود اول ترموفیوز را چک کنید تا مطمئن شوید کاملاً سالم است. همچنین می‌توانید با استفاده از اهم متر آن را روی حالت بوق بگذارید سر آن را به خروجی ترموفیوز نصب کنید.

اگر در این حالت ورودی و خروجی حالت عادی را نشان ‌داد، سالم بودن دستگاه را به شما یادآوری خواهد کرد، اما اگر اتصال برقرار نشد نشان‌دهنده خرابی در ترموفیوز است که حتماً باید به فکر عوض‌کردن آن باشید؛ زیرا ترموفیوز قطعه‌ای یک‌بار مصرف است و باید تعویض شود؛ وگرنه مشکلات جدی را برای دستگاه شما به وجود خواهد آورد؛ البته گاهی هم با ریست‌کردن ماشین ظرفشویی مشکل برطرف می‌شود.

  • خرابی ترموستات

قطعه ترموستات یک منبع تولیدکننده انرژی است که کنترل اتوماتیک دارد و برای تنظیم دما در دستگاه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند تا با قطع و وصل شدن دستگاه تا زمانی معین دمای ثابت را داشته باشید. ترموستات قطعه‌ای بسیار ضروری و مهم در دستگاه است که نقش بسیاری در گرم شدن آب دستگاه ندارد، ولی مدیریت دمای آب را بر عهده دارد و به قطعه‌های دیگر ماشین ظرف‌شویی مانند المنت کمک می‌کند که باید دمای آب در چه اندازه مشخصی باشد.

بنابراین اگر این قطعه خراب شود و به‌خوبی اطلاعات را دریافت نکند تا به ماشین انتقال دهد، می‌تواند علت گرم‌نشدن آب داخل ماشین ظرف‌شویی شما باشد. برای تست سالم بودن ترموستات می‌توانید از مولتی‌متر که ولتاژ را به‌طور منظم و دقیق به شما نشان می‌دهد، استفاده کنید.

  • وجود ایراد در بخش المنت

قطعه المنت در ماشین ظرف‌شویی یکی از قطعات ضروری به شمار می‌آید که خراب‌ شدن آن سبب شسته نشدن ظروف و در برخی موارد گرم‌ نشدن آب ماشین ظرف‌شویی خواهد شد. المنت حرارتی یا همان گرمایی، هم وظیفه کنترل دمای آب را بر عهده دارد و هم در خشک کردن ظروف نقش مهمی داراست که بدون محافظ ممکن است بر اثر اختلال نوسان برق بسوزد و از بین برود. برای چک کردن این قطعه همانند ترموستات از یک مولتی‌متر کمک بگیرید و از سلامت آن مطمئن شوید. درجه سالم بودن المنت باید 15 یا 30 اهم را به شما بدهد؛ در غیر این صورت اگر عددی دیگر را نشان داد یا هیچ عددی را نشان نداد، باید از خرابی المنت مطمئن شده و به‌سرعت آن را تعویض کنید.

  • معیوب بودن تایمر

تایمر یا همان زمان‌سنج جزء اصلی‌ترین قطعات دستگاه ظرف‌شویی به شمار می‌آید که وظیفه اعلام تایم و برنامه مشخص را بر عهده دارد. خرابی این قطعه می‌تواند عملکرد شست‌وشوی ظروف شما را دچار اختلال کند و گرم ‌نشدن آب ماشین ظرف‌شویی را به دنبال داشته باشد. مهم‌تر از همه نبود فنر و خرابی یا جدا شدن از محل تایمر مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد؛ برای مثال مشکل در سیم‌ها و کابل‌هایی که در ماشین به تایمر وصل هستند، به باز ماندن درب ماشین ظرف‌شویی، گرم‌نشدن آب داخل ماشین ظرف‌شویی و معضلاتی این چنینی منجر خواهد شد.

گرم‌ نشدن آب داخل ماشین ظرفشویی

  • خرابی برد دستگاه

قطعه برد را به این دلیل در ماشین ظرف‌شویی جایگذاری می‌کنند که بتواند مسئولیت اداره قطعه‌ها و اجزای دیگر ماشین را داشته باشد. به‌طور دقیق برد در ماشین ظرف‌شویی کار انتقال و دستورهای لازم را بر عهده دارد و همه وظایف را به کاربر در حال استفاده انتقال می‌دهد؛ بنابراین برد ماشین ظرف‌شویی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اجزای آن به حساب می‌آید و خراب شدن این قطعه الکتریکی هم نقش مؤثری در گرم‌نشدن آب ماشین ظرف‌شویی خواهد داشت؛ به این ترتیب که اگر برد خراب باشد در زمان و تایم مناسب فرمانی به المنت نداده و درنتیجه روشن نمی‌شود و آب نیز گرم نخواهد شد.

خرابی برد می‌تواند به‌دلیل قطع و وصل برق و اختلال در آن باشد که در بیشتر موارد در ماشین‌ها سبب سوختگی می‌شود. همچنین با سوختن این قطعه آب به بخش‌های داخلی و قطعه‌های دیگر نفوذ کرده و مشکل شما را دوچندان خواهد کرد. از جمله خرابی‌های برد از کار افتادن پنکه داخل دستگاه و علت خاموش‌شدن ماشین ظر‌ف‌شویی در حین کار است و حتی می‌تواند برنامه‌ها را اشتباه وارد کند و اختلال جدی به وجود آورد.

  • خرابی پمپ حرارتی

در این مورد پمپ حرارتی یکی دیگر از قطعات به کار برده در ماشین ظرف‌شویی است که از موتور و المنت تشکیل شده و در داخل دستگاه ظرف‌شویی وظیفه کار پاشش آب روی ظروف داخل ماشین و اقدامات لازم درباره گرم شدن آب را بر عهده دارد. در مواقعی که آب به‌خوبی گرم نشده این احتمال را بدهید که پمپ سوخته باشد. همچنین تا زمانی که المنت‌ها و قطعه‌ها آسیب دیده باشند، دستگاه به‌خوبی کار نخواهد کرد.

اقداماتی برای جلوگیری از گرم‌ نشدن آب ماشین ظرفشویی

در این مقاله به چندین مورد که سبب گرم ‌نشدن آب ماشین ظرف‌شویی می‌شود اشاره شد، اما به‌جای اینکه منتظر بروز مشکل باشیم بهتر است از به وجود آمدن آن جلوگیری کنیم. در این مطلب چند راهکار برای شما به اشتراک گذاشته‌ایم؛ از جمله رعایت فاصله زمانی بین برنامه‌ها و اینکه شست‌وشوی پشت سر هم نداشته باشید و به ماشین ظرف‌شویی فرصتی برای استراحت دهید تا به قطعه و اجزای آن فشاری وارد نشود. همچنین تمیزی و جرم‌گیری هرچند وقت یک‌بار ماشین ظرف‌شویی و تمیز کردن فیلتر ظرف‌شویی ضمن جلوگیری از خطرات و بوی بد ناشی از باکتری و مواد غذایی، کار شست‌وشو را راحت‌تر می‌کند و سرعت ماشین شما را بالاتر می‌برد؛ راهکارهای بسیاری برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی

سخن پایانی

استفاده از ماشین ظرف‌شویی در کشور ما بسیار در حال گسترش است و امروزه ماشین ظرف‌شویی یکی از وسایل مورد نیاز در آشپزخانه بوده و خراب‌شدن آن در زندگی عادی و روزانه ما مشکل ایجاد خواهد کرد. به گرم‌نشدن آب ماشین ظرف‌شویی و شست‌وشوی نامناسب ظروف فکر کنید که تا چه حد می‌تواند نظافت ظروف و در نتیجه آن صرف غذا و روند کلی زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در این متن سعی کردیم مهم‌ترین دلایل رخ دادن این موضوع را برایتان شرح دهیم. همچنین اقداماتی را بیان کردیم که از بروز مشکل جلوگیری خواهد کرد تا نظافت ظروفتان را در بالاترین حد نگه دارید.

دیدگاه کاربران

*
*
*