مهم‌ ترین علت قفل‌ نشدن درب ماشین ظرفشویی

علت قفل‌ نشدن درب ماشین ظرفشویی

علت قفل‌ نشدن درب ماشین ظرفشویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که گاهی به‌سادگی رفع می‌شود، اما گاهی نیاز به بررسی فرد متخصص در این زمینه است. با تشخیص صحیح علت باز ماندن درب ماشین ظرف‌شویی این امکان وجود دارد که اقدامات لازم برای رفع مشکل انجام شود. البته بهتر است با سرویس به‌موقع ماشین ظرف‌شویی در فواصل زمانی مشخص، از بروز مشکلات این‌چنینی پیشگیری شود. در این مقاله علت بسته نشدن درب ماشین ظرف‌شویی و راهکارهای لازم برای رفع مشکل فوق توضیح داده می‌شود؛ پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:   با متداول‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی آشنا شوید!

علت قفل‌ نشدن درب ماشین ظرفشویی چیست؟

گاهی علت قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی بسیار ساده و قابل حل است، اما در بعضی از مواقع نیز مشکل ایجاد شده را به‌سهولت نمی‌توان برطرف کرد، برای مثال گاهی با علت خاموش‌شدن ماشین ظر‌فشویی روبرو می‌شویم که در مواردی با بروز مشکل نیاز به تعویض قطعه یا قطعاتی از ماشین ظرف‌شویی است. البته بدیهی است تشخیص به‌موقع هر مشکلی، نقش مهمی در حل و فصل شدن آن دارد و از بروز مشکلات عدیده بعدی پیشگیری می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل باز ماندن درب ماشین ظرف‌شویی پرداخته می‌شود.

1) خراب شدن لاستیک درب ماشین ظرف‌شویی

قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی به دلیل خراب شدن لاستیک درب ماشین ظرف‌شویی بسیار شایع و فراگیر، اما حل‌شدنی است. دور تا دور درب ماشین ظرف‌شویی را نواری لاستیک مانند احاطه کرده است. وظیفه این نوار این است که سبب چفت شدن درب ماشین ظرفشویی شود و می‌تواند علت نشتی آب ماشین ظرفشویی باشد. این لاستیک به‌مرور زمان و بر اثر استفاده مداوم ممکن است پاره شده یا سوراخ شود.

در هر صورت چنانچه این اتفاقات رخ دهد، این لاستیک قابلیت استفاده خود را از دست می‌دهد و درب ماشین ظرف‌شویی چفت نمی‌شود؛ از این‌رو لازم است این موضوع را چند وقت یک‌بار چک کرده و در صورتی که لاستیک دور درب فاسد یا دچار پارگی شده باشد برای تعویض آن اقدامات لازم صورت گیرد. بهتر است برای رفع مشکل خراب شدن لاستیک دور درب، حتماً از نواری با جنس خوب و کیفیت بالا استفاده شود. همچنین بهتر است تعویض نوار را فرد متخصص انجام دهد.

2) ایجاد اختلال و مشکل در مجموع قفل درب

ایجاد اختلال و مشکل در مجموع قفل درب نیز می‌تواند علت قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی باشد. مجموع قفل درب شامل قطعاتی مانند قفل، میکروسوئیچ، زبانه قفل و همچنین چفت درب است. ایجاد اختلال و مشکل در هرکدام از این مجموعه می‌تواند علت قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی باشد. گاهی این قطعات باید به‌کلی تعویض و گاهی نیز با تعمیر، بار دیگر استفاده شوند. این مجموعه نقش مهمی در علت باز ماندن درب ماشین ظرف‌شویی دارد و لازم است درصورت بروز این مشکل حتماً از فرد متخصص در زمینه تعمیر ماشین ظرف‌شویی کمک گرفته شود.

ناگفته نماند این مورد را نمی‌توان به‌سادگی تشخیص داد و نیاز است حتماً فرد متخصص، ماشین ظرف‌شویی را بازبینی کند. عواملی مانند ضربه شدید، فشار زیاد، شکستگی و… می‌توانند علت کارنکردن ماشین ظرفشویی و قفل نشدن درب آن باشند؛ از این‌رو چنانچه این اتفاقات برای ماشین ظرفشویی شما افتاده است بی‌شک می‌تواند علت قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی، خرابی یکی از این مجموع قفل درب باشد. با تعمیر یا تعویض هرکدام از این قطعات، قطعاً مشکل برطرف می‌شود.

علت بسته‌نشدن درب ماشین ظرفشویی

 3) نامرتب قرار دادن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

گاهی قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی، دلیل ساده و قابل حلی دارد؛ مانند نامرتب چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی. این رخداد از سوی افرادی که برای بار اول از ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنند کاملاً طبیعی است و با یک آموزش ساده مشکل برطرف می‌شود.

نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرف‌شویی از نظر اینکه بتوان ظروف بیشتری را در آن قرار داد و به جهت حفظ سلامت و تمیزی بیشتر ظروف واجد اهمیت است. از طرفی دیگر همین بی‌نظمی در چیدمان ظروف یا عدم رعایت ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، علت باز ماندن درب ماشین ظرف‌شویی است که این مورد به‌راحتی رفع می‌شود. کافی است ظروفی را که ایجاد مانع کرده‌اند، از وسیله خارج کرد تا درب ماشین ظرف‌شویی بسته شود.

 4) ایجاد اشکال در لولای درب

 گاهی هم ممکن است علت قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی بروز مشکل در لولای درب ماشین ظرف‌شویی باشد. درحقیقت لولای درب ماشین ظرف‌شویی وظیفه نگهداری درب آن را به عهده دارد. همچنین قابلیت شکستن، زنگ زدن یا حرکت کردن از جای خود را دارد. در نتیجه با رخ دادن هر کدام از این موارد، درب ماشین ظرف‌شویی بسته نمی‌شود و بازمی‌ماند.

درصورت بروز مشکل در این قسمت باید لولای درب ماشین ظرف‌شویی تعویض شود. نکته قابل توجه اینکه این قطعه به‌دلیل وظیفه‌ای که دارد، امکان خرابی در آن بالاست، اما نکته مهم درباره این قطعه این است که پس از ورود اشکال در آن، امکان تعمیر قطعه وجود ندارد و تنها باید تعویض شود. البته با انتخاب قطعه باکیفیت تا حد بالایی می‌توان به طول عمر این قطعه کمک کرد.

5) گیر کردن درب ماشین ظرف‌شویی با مانع خارجی

در برخی موارد نیز علت قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی، گیر کردن آن به موانع خارجی همچون کابینت، گاز و… است. این مورد بیشتر در آشپزخانه‌های کوچک یا در مواقعی که با بی‌دقتی درب ماشین ظرف‌شویی باز و بسته می‌شود بروز می‌کند. بسته نشدن درب ماشین ظرف‌شویی به این علت به‌سادگی و با حرکت دادن مانع قابل حل‌شدنی است.

6) خرابی فنر درب ماشین ظرف‌شویی

قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی به‌دلیل خرابی فنر درب هم نسبتاً شایع است. در ماشین‌های ظرف‌شویی برای راحت‌تر باز و بسته شدن درب وسیله، از نوعی فنر برای درب آن استفاده می‌شود. این فنر نیز بر اثر مرور زمان ممکن است کارایی خود را از دست بدهد و همین نکته ممکن است علت بسته نشدن درب ماشین ظرف‌شویی باشد. این قطعه زمانی که از کار بیفتد، قابلیت تعمیر ندارد و باید حتماً تعویض شود. ناگفته نماند تعویض قطعه باید اصولی انجام شود، در غیر این صورت ممکن است به‌دلیل درست جا نیفتادن فنر، پس از تعویض نیز همچنان با مشکل باز ماندن درب ماشین ظرف‌شویی مواجه باشید.

علت باز ماندن درب ماشین ظرفشویی

7) خرابی بازوهای نگه‌دارنده

در برخی ماشین‌های ظرف‌شویی بازوهای نگه‌دارنده درب وجود دارند که پوسیدگی یا ورود ضربه به این بازوها می‌تواند علت قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی باشد. این بازوها نیز به مرور زمان پوسیده و قابلیت خود را از دست می‌دهند و لازم است تعویض شوند.

8) شل شدن پیچ‌های اتصالات درب ماشین ظرف‌شویی

قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی به‌دلیل شل شدن پیچ‌های اتصالات درب ماشین ظرف‌شویی هم کاملاً طبیعی است. این موضوع به‌دلیل استفاده مداوم از این وسیله ممکن است بروز کند. در رفع این مشکل تنها کافی است پیچ‌های اتصالات را محکم کنید تا مشکل کاملاً برطرف شود. معمولاً برای رفع این مشکل نیازی به تعمیرکار متخصص نیست و هر فردی در خانه با داشتن ابزار می‌تواند این عمل را انجام دهد.

چگونه برای رفع مشکل قفل نشدن درب ظرفشویی اقدام کنیم؟

بدیهی است یافتن علت قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی برای افرادی که بارها از این وسیله استفاده می‌کنند اهمیت بالایی دارد. در ادامه چند راهکار پیشنهاد می‌شود تا درصورت بروز مشکل بسته نشدن درب ماشین ظرف‌شویی، راحت‌تر بتوان برای حل مشکل اقدام کرد.

1) ظروف باید به قاعده در ماشین ظرف‌شویی قرار داده شوند؛ از این‌رو اولین قدم، چیدمان صحیح ظرف‌ها در ماشین ظرف‌شویی است.

2) بعد از هر چند بار استفاده از ماشین ظرف‌شویی، این وسیله باید تمیز شود تا از جرم‌گرفتگی لاستیک‌ها، بازوها، زنگ‌زدگی برخی قسمت‌ها و فساد زودهنگام آن‌ها پیشگیری شود.

3) لازم است بعد از هر بار استفاده، برخی قطعات ماشین ظرف‌شویی را چک کنید که دچار پوسیدگی و آسیب نشده باشد. البته این کار درمورد قطعات خارجی و قابل رؤیت کاربرد دارد.

4) واضح است ماشین ظرف‌شویی نیز مانند هر وسیله برقی دیگری نیاز دارد چند وقت یک‌بار سرویس شود و چه بهتر که فرد متخصص ماشین ظرف‌شویی را بررسی کند، ایرادات و اشکالات احتمالی را تشخیص داده و اقدامات لازم را برای رفع مشکلات انجام دهد.

5) گاهی قطعه‌ای از ماشین ظرف‌شویی خراب بوده و قابل تعمیر نیست و لازم است حتماً تعویض شود. در این مواقع بسیار مهم است در تعویض قطعه مورد نظر نهایت دقت به خرج داده شده و حتماً قطعه باکیفیت خریداری و استفاده شود؛ چراکه گاهی وجود یک قطعه بی‌کیفیت ممکن است عملکرد سایر قطعات را نیز مختل و با مشکل روبه‌رو کند.

بیشتر بخوانید:   اصلی‌ترین علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

سخن پایانی

 دلایل قفل نشدن درب ماشین ظرف‌شویی بیان شده و توضیحات نسبتاً کاملی پیرامون هر کدام از این مشکلات داده شد. همان‌طور که در توضیحات گفته شد، شناسایی علت بسته نشدن درب ماشین ظرف‌شویی بسیار اهمیت دارد؛ چراکه با یافتن علت مشکل بهتر می‌توان برای حل و فصل آن اقدامات لازم را انجام داد.

از این‌رو توصیه می‌شود چنانچه علت باز ماندن درب ماشین ظرف‌شویی برای شما آشکار نیست، به ترتیب هر کدام از دلایل را بررسی کنید. چنانچه از مواردی بود که نیاز به متخصص و تعمیرکار نباشد که به سهولت قابل حل است، اما چنانچه با بررسی علت‌های ذکرشده نتوانستید نتیجه قابل قبولی دریافت کنید، بهتر است از کنکاش دست بکشید و کار را به متخصص ارجاع دهید.

البته بدیهی است چنانچه ماشین ظرف‌شویی در فواصل زمانی مشخص سرویس شود، از بروز هر مشکل احتمالی جلوگیری می‌شود. همچنین این کار می‌تواند در کم کردن هزینه‌ها مؤثر باشد؛ چراکه گاهی با تشخیص به‌موقع مشکل، امکان تعمیر قطعه آسیب‌دیده وجود دارد؛ درحالی‌که اگر دیر برای تعمیر اقدام شود ممکن است قطعه مورد نظر دیگر قابل تعمیر مجدد نباشد.

دیدگاه کاربران

*
*
*